Monday, May 9, 2011

fitnah untuk lelaki

Dari Usamah bin Zaid r.a bahawa Nabi s.a.w bersabda “Tidak ada suatu fitnah (bencana) yang lebih besar bahayanya dan lebih bermaharajalela-selepas wafatku terhadap kaum lelaki selain daripada fitnah yang berpunca daripada kaum wanita” (HR Bukhari, Muslim, Imam Ahmad, at-Tirmidzi, Nasa’i dan Ibnu Majah)
Memang boleh dinafikan tentang perkara ini kerana sikap kebergantungan itu selalu ada. Dalam 2 minggu ni sahaja, banyak perkara yang aku perhatikan dan rasanya perlu untuk menulis sesuatu dalam blog ini yang aku biarkan kosong selama lebih kurang separuh bulan. Ada 2 sebab kenapa aku biarkan sahaja ia tidak diupdate. Pertama kerana ia minggu peperiksaan, jadi aku tidak mahu membebankan minda untuk menulis walaupun ia sebagai perkongsian ringan. 2 kerana aku tidak bersedia untuk menulis walaupun banyak peristiwa berlaku sepanjang minggu.

Kali ini aku ingin bercerita tentang wanita kerana ada beberapa sebab yang membuatkan aku tertarik untuk berkongsi dengan kalian. Pertamanya, pada waktu peperiksaan akhir, aku lihat ramai yang berbaju kurung pada hari Jumaat, jadi ia menarik perhatian aku untuk bertanya, kenapa hari jumaat kalian berpakaian sopan sedangkan pada hari lain tidak sebegitu? maka jawablah seorang hamba Allah ini, menghormati hari jumaat sebagai saiyyidul ayyam (penghulu segala hari). Mudahkan jawapannya. kenapa hari jumaat harus dihormati. Teringat kisah orang-orang yahudi apabila mereka diminta untuk tidak menangkap ikan pada hari sabtu. memang benar mereka tidak pergi menangkap ikan pada hari sabtu tetapi mereka menahan jala atau membuka terusan supaya ikan memasuki jerat mereka pada hari sabtu. itu hanyalah alasan semata-mata. Aurat atau berpakaian sopan tidak mengikut hari tetapi ia perlu di jaga sepanjang masa.

Seterusnya ialah kerana aku sedih melihat ramainya perempuan yang merokok, perempuan merokok? agak pelik semasa aku kecil-kecil dulu tetapi bila lihat dengan mata sendiri rupanya bukan wanita mat saleh sahaja yang merokok? aku juga sempat bertanya pada seorang sahabat lelaki, best ke merokok ni kerana aku bila terhidu asap boleh pening. Ada seorang sahabat aku apabila tidak merokok sehari akan menyebabkan ia muntuh-muntah. Alhamdulillah syukur aku tidak pernah merokok. Aku takut melihat gejala dan budaya kuning yang merosakkan pada waktu ini kerana tidak mustahil pada generasi akan datang ia pasti lebih hebat dan mencabar. Yang paling dasyat tentunya fitnah dajjal diakhir zaman. Ketika ini kita hanya menyaksikan konco-konconya sahaja yang membuat onar, tetapi itu pun dah cukup dasyat. Aku tidak terkejut pada waktu seorang penceramah memberi tahu pengikut dajjal, ramai terdiri dari kaum hawa. Untuk mengelakkan diri dari fitnah dajjal biasakan diri membaca surah al-kahf pada malam dan hari jumaat bukannya mewajibkan diri menonton cerita hantu di saluran tv tahyul dan taghut.

Satu perkara lagi aku menjadi segan melihat aksi orang tak tahu malu, ramai yang beraksi over married sedangkan mereka belum mempunyai ikatan yang menghalalkan cara berkelakuan sedemikian. Mengapa perceraian tinggi berlaku di negara ini. Pada pendapatku mungkin disebabkan rasa jemu. Jemu sebab masa belum kahwin dah acting macam orang dah berkeluarga, jemu sebab masa belum kahwin dah expert mengalahkan orang sudah berkahwin. Dan kemungkinan juga kerana apabila melakukan sesuatu yang dimurkai Allah akan dibalas oleh Yang Maha Adil (ini adalah pendapatku sendiri, selainnya aku serahkan kepada Yang Maha Mengetahui akan segala sesuatu.).

Tentang penulisanku, kenapa aku menulis apa yang berada disekitarku, menulis ini mengingatkan aku pada diriku yang selalu alpa, menulis mengurangkan kegundahan pada ingatkan mati, menulis juga menasihatkan aku bahawa aku juga tidak sempurna. sekadar itu sahaja untuk perkongsian kali ini. Aku memohon sejuta kemaafan jika ada tersilap kata dalam ruang penulisan yang daif ini.

No comments:

Post a Comment

al-quran

Listen to Quran

lawati juga