Friday, February 17, 2012

salam alaik,

Sebulan tidak update blog ni. terasa malas pula nak menulis dalam musim cuti. Tetapi cuti kali ini tidak dapat dinikmati dengan sempurna. Ada kegelisahan, kerunsingan yang selalu mengganggu perasaan. Sesekali diatasi bila dapat bersama kawan-kawan bermain futsal. Acap juga bermain futsal cuti kali ni. Selalunya sebulan hanya sekali tetapi kali ni boleh dikatakan tiap-tiap malam hujung minggu aku main futsal.

Dalam minggu ini juga ada jumpa kawan-kawan yang dah bekerja tapi aku hanya dapat respon dari kawan aku yang mengatakan mereka stress dengan kerja. Dan mulalah mereka mengenang kembali zaman persekolahan yang penuh dengan nostalgia. Lupakan masa lalu dan terus pandang ke hadapan kerana itu lebih baik. Yang seronoknya bagi orang bekerja sekurang-kurangnya sudah ada pendapatan dan bolehlah meringankan beban kewangan yang ditanggung. Semasa belajar semua kena berkira-kira dari sekecil-kecil perbelanjaan sehingga sebesar-besarnya.

Dalam cuti ni juga banyak aku mendengar ceramah maulid sempena kelahiran manusia paling mulia dan agung bagi  semester alam ( Nabi Muhammad s.a.w). Baginda penghulu yang dirindui dan di sanjungi kerana akhlaknya yang terpuji dan tiada siapa yang boleh menandingi akhlak baginda. Aku ingin memetik beberapa ayat yang diungkapkan oleh penceramah yang dijemput semasa berceramah di masjid di kampung aku 3 minggu yang lalu. "budak- budak umur 4,5 tahun di hantar ke pasti untuk belajar ilmu fardu ain, belajar sirah, balik rumah bila nak makan mak ayah suruh baca doa makan, bila nak buka puasa bulan ramadhan suruh anak baca doa, bila anak nak tidur suruh baca doa, saya rasa kalau mak ayah umur 40,50 tahun kalau tanya Rasulullah dilantik jadi rasul umur berapa tak tau, isteri baginda ada berapa orang tak tau, anak baginda ada berapa tak tau, baca doa nak makan tidak ingat, doa masuk tandas lupa, moleknya ikut anak sekali la gi ngaji kat pasti". mungkin ini bentuk gurauan tetapi penuh dengan sindiran. 

Hari ini ramai orang ingin kembali kepada Islam tetapi ramai juga yang menggunakan agama untuk kepentingan diri mereka. Apabila ada orang menyukai kepada  sesuatu yang berunsur kerohanian maka ada juga orang berusaha menjadi agen-agen syaitan untuk menghalang orang dari membuat kebaikan.

sekian sahaja buat kali ini.


No comments:

Post a Comment

al-quran

Listen to Quran

lawati juga