Monday, February 28, 2011

Jangan terkeliru

Sejauh-jauh mata memandang, sedalam-dalam hati merasakan. ini antara rangkap lirik  yang dapat ditangkap dalam lagu taffakur, nyanyian opick. maklumlah hari ini merupakan kali pertama mendengarnya. Bila mendengar lagu berunsur keagamaan, memuji kekuasaan yang Maha Berkuasa, ia kadang-kadang mampu melapangkan fikiran yang berserabut. Kalau ikutkan hati, agak malas untuk surf internet memandang line kurang jelas, tetapi memandang hobi suka menulis, tulis je la apa yang terlintas di benak fikiran yang kian bercelaru.

Minggu lalu, aku terjumpa dengan seorang pakcik, boleh dikatakan hampir 90% yang dikatakannya aku tidak bersetuju, walaubagaimanapun aku tidak membantah kata-katanya. Aku mendengar sahaja apa yang dikatakan. Bukan tiada info, malah banyak informasi yang diberikan kepada aku, cuma aku sangat tidak suka kepada orang yang memuji-muji seseorang atau figura secara berlebihan kerana bagiku memuji makhluk secara berlebihan itu agak melampau. satu perkara lagi aku tidak akan memuji seseorang kalau ia bukan keperluan untuk aku berbuat demikian. Dan dalam masa yang sama memperkecilkan orang yang baginya atau dalam kata termasyhur ahli buat kacau. Ini termasuklah dalam bidang politik, ekonomi dan sosio budaya. Jika diamati diawal bicara, mungkin kita akan bersedia untuk menerima hujahnya, bila masuk bab berjela-jela kita akan menyedari ia cenderung kepada sebelah pihak sahaja. Bagi aku ia tidak adil sama sekali. tambahan pula ia menyentuh tentang perkara yang sebolehnya aku tidak mahu ulas. Apalagi kalau bukan mengenai ketidak terimaan negeriku untuk memberi laluan kepada BN menerajui negeriku. Lebih baik dan selamat kelantan di bawah PAS daripada menerima gelombang merah. 10% perkara yang aku bersetuju dengan pak cik ini ialah berkaitan dengan agronomi, kerana beliau juga lepasan UM yang memiliki bidang yang hampir sama dengannya.

Aku sudah berkali-kali mengingatkan diri agak tidak bersifat stereotype. Memang aku tidak memiliki pun sifat sedemikian, sebagai seseorang yang ada pendirian, biarlah seseorang itu tua beruban memenuhi kepala sekalipun, jika mengutarakan sesuatu yang menyimpan dari konsep yang diterapkan, aku akan tolak mentah-mentah. lebih baik aku menolak yang mentah daripada membuang yang basi. Sudah semestinya akan memastikan sikap hormat kepada yang lebih tua walaupun aku kurang bersetuju dengannya. hormat dengan menerima itu dua perkara yang berbeza.

Masa aku kecil dulu, aku terkeliru antara sedekah dan zakat kerana persamaannya ia melibatkan menginfakkan sebahagian dari harta yang dimiliki. Begitu juga dengan seorang ini cuba mengelirukan aku antara mujahiddin dengan nasionalis. Jika dilihat ia juga mempunyai persamaan kerana ia melibatkan perjuangan. Kalau kita melihat kepada perjuangan para mujahid bertunjangkan hidup mulia atau mati syahid manakala nasionalis hanya berjuang demi bangsa semata-mata. Apa yang cuba disampaikan oleh beliau ialah berjuanglah dengan UMNO kerana ia adalah parti kepentingan melayu dan seperti termaktub dalam perlembagaan, melayu adalah beragama Islam. Lihat sahaja apa yang berlaku kepada nasionalis arab di timur tengah, adakah mereka berjuang untuk Islam. sama sekali tidak!!!. Padahal bangsa arab kalau diikutkan beragama Islam. Jangan campurkan najis dalam wangian kerana ia tetap berbau busuk.

sekian sahaja untuk kali ini.

No comments:

Post a Comment

al-quran

Listen to Quran

lawati juga