Thursday, April 28, 2011

masa untuk berubah

salam alaik

Melihat perubahan arus dalam membina landskap politik tanah air memang seronok untuk diperhatikan. Kita disajikan dengan pelbagai ulasan dan olahan politik yang menggunakan istilah bombastic untuk menghuraikan hujah dan berbalas-balas statement. Dalam isu UUM melibatkan cukai tanah dan masalah air di Kedah kepada masalah DNA yang belum selesai lagi. Kini muncul pula polemik 1Melayu, 1 Bumi yang meloyakan. Memang utusan melayu tidak boleh dipercayai walaupun ia mengajar matematik logik 1+1 = 2. Tetapi barang kali kemungkinan jawapan itu boleh diputarbelitkan. Tidak mustahil ia terjadi. Ahli akademik yang bermain politik memang tidak boleh diterima oleh sesiapa sahaja kerana dakyah tabu yang mereka taburkan tidak membawa kebaikan dalam kelangsungan pendidikan, Naib Canselor yang beminat dalam arena politik silalah bertukar gelanggang. Ayam yang digunakan untuk bertarung untuk berlaga akan menggunakan gelanggang laga bukannya memasuki balapan berlumba kuda kerana ia tahu itu bukan venue yang sesuai dengannya. Jangan jadi kambing hitam kerana Allah sempurna menciptakan manusia sebagai sebaik-baik khalifah.

Walaupun kerajaan pusat nampak sukar digugat, tetapi kerja-kerja tidak waras Perkasa yang fanatik dalam memperjuangkan isu-isu melayu yang juga diciptakan unsur-unsur rasism oleh abang kandungnya UMNO tidak membantu pengundi muda untuk cuci tangan dengan air mutlak baru iaitu PR. Lebih segar rasanya dengan kuasa duo parti sebegini. PR sebagai alternatif kepada BN. Harus diingat tiada kuasa yang kekal di muka bumi ini selain dari Allah Yang Maha Berkuasa. Ini bukannya mukaddimah kepada UMNO yang keras kepala itu. Jika kerajaan hebat firaun boleh tenggelam, kerajaan namrud boleh rebah masakan tidak kerajaan pengikut telunjuk barat boleh hilang kukunya. Rakyat adalah kuasa utama dalam menentukan pembentukkan kerajaan dan tamadun dunia. Manakan ada seorang pemimpin tanpa rakyat di bawah. Takkan nak perintah lembu pula. Lembu bukan untuk diperintah tapi untuk dipelihara.

Kita perlu istiqamah dan yakin bahawa Islam lah penyelesaian terbaik dalam menyelesaikan segala kemelut yang melanda kita. Tetapi yang menjadi masalahnya umat Islam sendiri tidak mahu berpegang kepada Islam. Lebih tenat lagi menggunakan agama untuk mengaut keuntungan dan menjaga kepentingan seperti orang bijak pandai yahudi dan nasara yang menggunakan agama untuk mendapatkan habuan dunia. Kehidupan di dunia ini hanyalah sementara dan tidak lebih dari perhiasan semata-mata. Islam tidak suka kepada penindasan, benci kepada kezaliman, menolak kekerasan, suka kepada persaudaraan, memupuk amalan dan rasa cinta bukan sahaja kepada Allah tetapi juga sesama makhluk.

sekian sahaja


No comments:

Post a Comment

al-quran

Listen to Quran

lawati juga