Thursday, February 3, 2011

Menunggu Kesudahan

Zine El-Abidine Ben Ali telah digulingkan oleh kuasa rakyat, kini kita menantikan satu lagi revolusi dari timur tengah samada Hosni Mubarak masih lagi kebal atau pun tenggelam dek suara rakyat. Jika Firaun tenggelam ditelan laut yang membelah ketika menyelamatkan Nabi Musa a.s dan pengikut-pengikutnya dari kekejaman dan kezaliman pemerintahan monarki Firaun, apa pula yang bakal berlaku kepada Presiden Mesir yang seorang ini, memiliki kekayaan melimpah ruah dalam keadaan rakyat menderita kemiskinan, mengamalkan pemerintahan kuku besi selama 30 tahun, bersekutu dengan Israel, apa lagi yang perlu dijelaskan tentang figura yang seorang ini.

Inilah masa untuk perubahan bagi negara Mesir yang memiliki antara tamadun terawal dan tertua di dunia, memiliki universiti Islam terawal dan antara terbaik di muka bumi. Apa yang diharap ialah jika berlakunya perubahan tampuk pemerintahan di sana, janganlah pula klon Hosni yang mengambil alih, kerana ia sama sahaja, keluar mulut buaya masuk mulut harimau. Kita juga melihat ada beberapa perubahan yang dijanjikan dan dilakukan oleh Presiden antaranya menyusun semula kabinet kerajaan bagi meredakan rusuhan rakyat. Adakah ini yang rakyat mahukan? sudah terlambat. Jika inginkan perubahan kenapa tidak 3 dekat yang lalu?

Pada hari kelapan dilaporkan hampir 300 maut dan 3000 orang cedera, bayangkan jika demontrasi ini berlanjutan sehingga beberapa minggu? berapa banyak angka korban yang akan meningkat. Bagi sebuah negara, kestabilan politik, ekonomi adalah perkara yang perlu dititikberatkan di samping keseimbangan dalam beragama yang menjadi tunjang pemerintahan. Jika kita melihat kepada Mesir, perkara pertama yang bermain di minda ialah mesir adalah salah satu negara yang majoritinya umat Islam, mempunyai sejarah lampau yang sukses, mempunyai tinggalan sejarah yang terbilang seperti megahnya berdiri piramid Giza.

Sudah lama timur tengah lengang dari tumpuan, hanya yang selalu kedengaran ialah masalah di bumi Palestin, jiran kepada Mesir. Mungkin inilah jalan untuk kebangkitan rakyat menentang kezaliman pemerintah, jika dari 1981 sehingga awal januari 2011 menjadi kuasa mutlak Hosni si Firaun moden merencana perjalanan pentadbiran mesir, kini mungkin adalah jalan yang paling sesuai untuk beliau berundur samada dengan cara bermaruah ataupun tidak. Selama 30 tahun anda menikmati hidup sebagai pengkhianat agama, dengan adanya waktu yang tersisa, eloklah bertaubat dan memberi ruang untuk rakyat memilih pemerintah yang baru sebelum anda dilaknat. Umur anda bukanya muda lagi, sudah 82 tahun, umur umat Muhammad adalah antata 60-70 tahun sahaja tetapi Allah sudah lebihkan umur anda lebih daripada kebanyakan umat yang lain. Adakah anda masih tidak mahu berfikir?.

Saya melemparkan artikel ini keran saya tidak takut kepada sesama manusia, jika perasaan takut dalam hati, tidak mungkin saya publishkan komentar ini.Sekian sahaja komentar untuk kali ini, segala kekurangan adalah datang dari kelemahan saya sendiri. Saya mohon daripada Allah dan marilah kita sama-sama doakan kesejahteraan saudara seagama kita walaupun dimana mereka berada dan juga berdoa agar Allah memberi pertolongan bagi mereka yang memburu syahid di jalan-Nya. Kalau harapkan kita di sini mencari syahid, maka banyak lah alasan yang diberikan, sekian.

No comments:

Post a Comment

al-quran

Listen to Quran

lawati juga