Sunday, April 24, 2011

Seseorang

salam alaik

Hari ini ada sedetik waktu terluang untuk mencoretkan sesuatu pada blog yang sudah dibiarkan kosong selama berminggu-minggu. Sedikit ruang yang ada ini sebolehnya ingin menyelesaikan beberapa permasalahan yang kian meruncing saban hari, Harapnya ia tidak akan berulat apabila hari beganti minggu, bulan berganti tahun. Jika rambut bisa beruban, usia pula kian hari makin bertambah menandakan detik waktu kita di dunia kian singkat. Hari-hari yang dilalui makin hari makin mencabar, sedetik waktu berubah, beribu debaran melanda. Adakah ini satu ujian juga ya Allah?

Bila dimaksudkan dengan seseorang ia pasti sesuatu yang istimewa pada kita. Tetapi apa yang ingin aku sampaikan tentang tajuk yang sengaja aku letakkan ialah seseorang yang mempunyai maksud dan intipati yang berbeza dari sudut makna. seseorang yang ingin aku katakan di sini ialah seseorang adalah diri aku sendiri, seseorang yang harus dipanggil sahabat, seseorang yang sepatutnya menjadi kekasih dan seseorang yang harus di miliki untuk saling melengkapi.

Diri aku
Sudah semestinya aku lebih arif siapa aku yang sebenarnya, aku tidak boleh membiarkan orang lain mengenali aku lebih dari aku tahu tentang diriku sendiri. Jika aku izinkan ia berlaku, maka aku berada dalam kecelakaan. Mana mungkin orang lain boleh menceritakan apa yang ada dalam fikiran ku sedangkan hanya Allah dan diriku sendiri yang lebih tahu apa yang terkandung didalamnya. Aku boleh meluahkan tetapi bagaimana orang lain mampu merasakan seperti mana yang aku alami. Sebab itu aku tidak mengadu kepada sesama makhluk kerana ia tidak mampu membantuku walau sedikitpun. Keyakinanku aku sandarkan sebulat-bulatnya pada Rabb yang menciptakan ku daripada tiada kepada ada. Oleh itu, ramai yang mengatakan tentang aku tetapi ternyata mereka hanya berbohong dan menduga-duga.

seseorang dipanggil sahabat
bagiku inilah yang paling sulit dan rumit untuk dikenal pasti. Jika aku perhatikan dan aku selidiki aku hanya ada sedikit sahaja yang boleh dikategorikan sebagai sahabat. Seorang sahabat akan terbuka menerima teguran apabila ditegur, berlapang dada apabila dinasihati, sanggup berkorban demi sahabat, mendahului sahabat walaupun kita lebih memerlukan. Inilah yang pelajari tentang sahabat-sahabat Rasulullah, tidak mementingkan diri, tidak menyakiti hati malah bahu membahu dalam setiap urusan. Dan hasilnya Islam mampu bersatu padu. Membawa peranan sahabat sepertimana sahabat Rasulullah dirasakan amat sukar pada hari ini memandangkan runtuhnya rasa percaya mempercayai antara satu dan yanng lain. Pupusnya semangat setiakawan sehingga rela menjadi musuh dalam selimut, menjadi api dalam sekam, menjadi pengkhianat demi mencapai kepentingan tertentu.

seseorang yang sepatutnya menjadi kekasih
Ada seseorang pernah bertanya antara lelaki dan perempuan siapa yang lebih cinta pada pasangannya. Maka aku jawab melalui satu pesanan mesej kerana semasa pertanyaan diajukan aku tidak mampu mejawab dengan tepat kerana beberapa alasan yang boleh sahaja aku biarkan. Aku suka membalas melalui mesej kerana ia lebih menjurus kepada apa yang ingin aku sampaikan. Sesiapa yang lebih mencintai Allah maka ia lebih menyayangi pasangannya. itulah yang aku nukilkan dalam mesej yang singkat. Jawapan ini juga pernah diberikan oleh saidina Hussin sewaktu ditanya soalan seumpama itu. Pada hakikat ini selayaknya menjadikan Rasulullah sebagai kekasih kita kerana baginda telah banyak berjasa kepada kita. Pengorbanannya demi Islam tidak pernah berbelah bahagi. Tanpa pengorbanan baginda belum tentu kita boleh mendapat nikmat Islam pada hari ini.

seseorang yang harus dimiliki untuk saling melengkapi.
bagi seorang lelaki untuk mencari seorang wanita yang sempurna tidak akan ditemui lagi kerana wanita yang sempurna hanyalah empat orang sahaja, Asiah permaisuri firaun, Mariam putri Imran, Siti Khadijah isteri Rasulullah dan Siti Fatimah Putri baginda. Tetapi masih ada panduan untuk mencari seseorang pendamping sebagai pelengkap dan juga penyeri kepada seorang lelaki yang bergelar sang suami bukannya boyfriend ataupun seumpamanya. kecantikan itu subjective dan mendapat pandangan dan reaksi yang berbeza, harta itu perhiasan dan ia akan berkurang dan terus berkurang, keturunan itu meceritakan susur galur keluarga dari mana ia datang dan dari nasab yang mana. sebab itu Islam mengharamkan zina kerana anak yang lahir dari hasil zina menghapuskan nasab keturunan. Agama itu adalah cara hidup, maka bagi wanita yang tidak berakhlak dan beragama, ia melambangkan wanita itu tidak bijak menguruskan dirinya. Persoalan aurat selalu dipertikaikan oleh wanita dan aku sendiri tidak faham kenapa seorang wanita muslimah tidak menghargai kenapa Allah memerintahkan supaya menutup aurat. Inginku ajukan satu persoalan, mengapa ikan yang digoreng ditutup dengan saji?

sekadar itu sahaja.

No comments:

Post a Comment

al-quran

Listen to Quran

lawati juga