Thursday, April 7, 2011

7 April 2011

Salam alaik,

Ulang tahun kelahiran pasti akan ada suatu perasaan yang bercampur baur, antara suka dan duka. Ini adalah lumrah bagi manusia. Suka apabila kita dihargai dan berasa sedih bila rasa diri terpinggir. Sebenarnya aku jarang untuk mengambil perkembangan tentang tarikh lahirku sendiri. seperti juga hari ini aku hampir terlupa bahawa Allah memanjangkan lagi usia ku kepada umurku sekarang, 22 tahun. Pada usia sebegini banyak dugaan yang harusku tempuhi dan jihad terbesar perlu dilaksanakan untuk memerangi gelojak nafsu yang serba berkeinginan. Mohonlah semoga Allah sentiasa melindungi aku untuk selama-lamanya. Tanpa penjagaanNya aku pasti akan hanyut tanpa arah tuju seperti hanyutnya buih-buih di lautan.

Ada beberapa perkara yang telah aku programkan ke dalam fikiran aku sepanjang usia 22 tahun ini, Paling dekat adalah persediaan untuk final yang tak berapa lama lagi, selepas itu baru fikirkan apa yang harus aku lakukan untuk cuti yang lama ni, cari duit poket lebih, sudah bermain dalam fikiran. Menabung dalam perancangan masa depan perlu difikirkan disebabkan aku ingin memulakan business sendiri. Tapi perancangan untuk usia 22 ini penting untuk aku melihat ke masa hadapan yang masih panjang jika Allah izinkanku memperoleh usia yang panjang. Aku sertakan beberapa perubahan yang ingin aku pertingkatkan

  • ingin menjadi seorang pendiam
  • bersedia untuk berkorban
  • tidak menjadi orang bakhil
  • istiqamah dalam semua perkara
  • sabar
  • pemaaf
  • mencari syahid
Ada beberapa persoalan yang menjadi kebimbangan pada sesiapa sahaja termasuk aku, tetapi aku terus ketepikan buat sekian kalinya terutamanya tentang persoalan jodoh. Bukan menafikan persoalan ini tetapi ia bukan masa yang sesuai untuk aku fikirkan kecuali aku menemui empat ciri iaitu kecantikan, keturunan yang baik, harta dan agama pada diri seseorang wanita. Pada hari ini aku tidak menemuinya dan dengan gembiranya aku mudah melupakannya. Ramai yang aku temui adalah wanita bertudung tetapi bukan menjaga aurat dengan sempurna, ramai yang tabarruj. Aku tidak sanggup untuk menjadi dayus kerana neraka adalah persinggahan untuk orang dayus. Ada orang kata aku selective dan memang aku selective dalam beberapa perkara antaranya perihal jodoh dan rezeki yang halal.

Antara yang lain ialah mengenai perihal rezeki, aku tidak tahu mengenai masa depan aku, aku memang berhasrat untuk menjadi kaya tetapi dengan cara yang halal dan diredhai Allah. Tapi bagaimana? aku hanya nampak perniagaan kerana perniagaan memberikan 9/10 daripada punca rezeki dan merupakan pekerjaan Rasulullah. Aku akan cuba mengikut sunnah Rasulullah sekadar termampu. Aku kesal dengan pemimpin-pemimpin negara dengan menjadikan politik untuk bergelar hartawan. Ini bukan cara yang dibenarkan, nak kaya hendaklah dengan perniagaan bukannya dengan rasuah dan penindasan. Aku suka membaca artikel-artikel politik dan peluang perniagaan tetapi aku seperti kurang berminat untuk ulas tentang kedua-duanya sebab aku bukan pakar dan aku hanya mahu belajar. Jika ingin sampaikan sesuatu kebenaran ia adalah kewajipanku untuk sampaikan walaupun ia pahit untuk ditelan.

sekian sahaja. 

1 comment:

  1. insyaALLAH..smoga ALLAH berikan yg terbaik utk saudra..amin...

    ReplyDelete

al-quran

Listen to Quran

lawati juga