Monday, December 5, 2011

update.... update

Salam alaik,

Tiada masa rasanya nak update blog ini, saban hari semakin sibuk dengan assignment, kerja-kerja yang tertangguh dan juga kemalasan yang melanda diri saban hari. Bak kata kawan-kawan bukan lelaki kalau tak malas, kalau tak main-main. Ada sahaja dalam minggu-minggu kebelakangan ini demam dan pening-pening menimpa. Mungkin disebabkan cuaca yang tiada yang menentu, panas terik di pagi hari, hujan lebat di sebelah petang. Maka pada musim begini haruslah berjaga-jaga.

Mesyuarat dan perhimpunan Agung UMNO juga sudah pun berakhir. Seperti biasa, perhimpunan depa ni mendapat liputan meluas dari media depa semua. Maklumla, media arus perdana depa yang control seperti remote control, push butang ni maka begini la jadinya, push butang sana maka merana la pihak lawan, tekan butang atas maka ditindihnya orang dibawah, tekan butang bawah maka terangkat lah agenda mereka yang berkobar-kobar berpidato di gelanggan sendiri. Siap bersingsing lengan lagi marahkan pihak lawan. Dah la gunakan air Kelantan untuk basuhkan najis lembu mereka. Apa nak jadi pun tak tau dengan negara kita yang mempunyai pemimpin yang bukannya nak membantu rakyat tetapi menindas dengan cara yang halus mahupun kasar ibarat kain putih merah yang di pakai sepanjang persidangan yang berlangsung.

Ura-ura PRU 13 sudah nyaring kedengaran, tetapi tidak tau bila, Boleh jadi PRU 13 ni adalah pemangkin kepada peralihan kuasa kepada pemerintahan yang baru ataupun kekal kepada parti yang sudah lama mendendangkan wadah dan perjuangan melayu. Sama-sama kita nantikan kerana kita sama-sama menunggu. Masih teringat lagi pertanyaan seorang pak cik yang umurnya mungkin awal 70. Umur yang sebegini mungkin sudah ada kain kafan di rumah, kerana bila-bila masa sahaja rumah kata pergi kubur kata mari. Pertanyaannya mudah sahaja, kenapa semakin banyak IPTA di tubuhkan semakin ramai yang lawan kerajaan, apa yang anak-anak muda tak puas hati sebenarnya? Aku jawab juga mudah, IPTA ni di bina bukan untuk menyokong kerajaan tetapi tempat untuk menerima ilmu dan menimba pengalaman. Kalau lah IPTA ni dibuat untuk semata-mata menyokong kerajaan maka itu bukan universiti tetapi markas politik. AUKU yang kaku, membekukan kebangkitan mahasiswa, melesukan siswa yang pemikirannya yang seharusnya membawa momentum perubahan kepada masyarakat sebenarnya. Kalau tidak banyak sedikit pun jadi lah.

Semasa perjalanan dari KB ke Shah Alam, di sebelahku ada seorang penjawat awam yang bersara awal kerana ingin menumpukan kepada perniagaan dan juga kebebasan, katanya kerja dengan kerajaan memang mudah, tiap-tiap bulan tunggu jer depan ATM untuk keluarkan duit, tetapi tengah-tengah bulan dah berkerut dahi nak cari duit. Dengan semua mahal cam bedil (orang kelantan selalu mengaitkan barang yang mahal dengan bedil atau pistol kerana ia bukannya barang yang boleh diperoleh dengan sewenang-wenangnya).  Aku hanya berbalas bualan dengannya sebab terasa sangat letih, lagipun niatku naik bas mesti nak tidur bukannya berbual. Biasanya aku ambil single sit tetapi kali ini tak sempat belikan. Aku jadi lemah bila orang ingin mengatakan sesuatu tentang masalah gejala sosial remaja yang membarah ketika ini, pertamanya semestinya kerana aku juga sebahagian dari remaja. Tetapi jika melihat kepada kebangkitan hari ini remaja terbahagi kepada dua bahagian yang jelas. Yang pertama yang menyumbang kepada masalah sosial yang kurang sihat dan kurang jernih seperti yang selalu di laporkan oleh media-media arus perdana dan menjadi bualan harian masyarakat seolah itulah zikir- zikir yang perlu dilafazkan. Yang kedua ialah pemuda yang mencari kebenaran dan identiti keagamaan yang jelas. Lihat sahaja di masjid-masjid, madrasah-madrasah malahan di tempat pengajian agama, betapa ramainya golongan remaja. Bagi golongan tua yang tau mengkritik, di masjid pun kurang. Jangan lah kita sesekali melihat kekurangan dan kelemahan orang lain bagi menyatakan kita ni hebat. Aku amat jelek bila dengar orang-orang veteran cakap, apa nak jadi dengan orang-orang muda sekarang, zaman pak cik muda dulu tak la begini. Manusia bermula dari terbinanya tamadun hinggalah kiamat pasti mengulangi kesilapan-kesilapan yang telah dilakukan oleh bangsa sebelumnya.

sekian sahaja dahulu.

No comments:

Post a Comment

al-quran

Listen to Quran

lawati juga