Saturday, December 17, 2011

Jangan Ikut Trend

Salam alaik

Apa yang kawan kamu cakap tadi, pak cik tak faham la? tanya seorang pak cik tadi. Entahlah pak cik, tu bukan kawan saya, balas aku. Pak Cik tengok kamu bergaul macam sudah lama kenal. Tu yang pak cik ingat dia kawan kamu, sambungnya lagi. saya bertanya dia tadi macam mana keluar dari lorong tu, sebab saya dh tersalah masuk, dia mudah mesra sebab tu kami nampak macam kawan, sahutku kembali.

Pak cik yang bertanya aku sebenarnya ingin menegur seorang pemuda yang bercakap dengan aku sebelumnya kerana disngkanya pemuda pertengahan 20 an itu kawan aku. Bagi aku lebih baik pak cik itu menegur pemuda itu sendiri kerana maksud yang ingin disampaikan mestilah lebih jelas berbanding menggunakan orang tengah. Seperkara lagi yang aku ingat adab menegur  kesalahan itu mestilah secara personal bukannya di depan orang ramai kerana menjaga ataupun memelihara aib seseorang. Teguran yang terbuka melalui media sosial seperti FB, twitter sebolehnya tinggalkan kerana bukan seorang malahan kita tidak mengetahui beberapa orang yang membaca komen kita tulis untuk menegur kawan dalam list kita. Teguran itu bukan membina malah boleh merobohkan ikatan silaturrahim yang sudah lama terjalin. Begitulah cara Islam menjaga adab dan hubungan sesama manusia. Tidak dinafikan ada yang menggunakan FB sebagai alternatif dakwah tetapi adab dan tatasusilanya hendaklah di jaga.

Seperkara lagi aku dinasihati supaya jangan terlalu mengikut trend terutama dalam pemakaian, pemakanan, pergaulan malahan percakapan sekalipun. Kalau di lihat pada percakapan mutakhir ni, memang menggerunkan dan menggetarkan bila mendengarnya, dengan tiada sumber yang boleh di ambil rujukan menjadikan percakapan terlalu direct translate di tambah pula dengan penambahan ayat yang tidak sepatutnya pada hujung kalimah ayat, sebagai contoh, perempuan tu cantik gila. Perkataan gila tidak perlu lah dimasukkan dalam percakapan itu kerana itu bukan perkataan yang membina tetapi meruntuhkan struktur ayat. Kalau seseorang perempuan itu cantik tetapi gila maka hilanglah sifat cantiknya kerana orang akan melihat kepada gilanya itu. Teringatkan kepada bahasa yang digunakan menggambarkan kita bukan lah sebuah bangsa yang maju dari segi tamadun dan sosio-budaya kerana kita tiada bezanya dengan agama lain sedangkan Islam itu tinggi dan tiada agama yang lebih tinggi dari Islam. Jika kita tidak mampu membezakan diri kita dengan orang yang bukan muslim dari sudut penampilan, pergaulan, percakapan dan sebagainya maka kita seolah-olah menafikan pengiktirafan yang telah diberikan kepada kita.

Sebab itu Islam menekankan kepada tarbiyyah ataupun pendidikan yang berterusan agar fikrah Islami ini dapat dijaga. Ada yang berfikrah Islam tetapi tidak praktikal kepada fikrah yang di tunjangi, ini satu kerugian malah lebih rugi dari bankrup dalam perniagaan. Fikrah Islam itu perlu dititipkan dengan kefahaman barulah timbulnya sifat ikhlas dalam diri dalam semua perkara. Kefahaman bukanlah hari ini dibentuk dan keesokan dituai hasilnya. Lihat sahaja contoh Ikhwanul Muslimin yang dibentuk oleh Hassan al-banna memakan masa untuk melihat hasilnya. Hari ini parti sayap Ikhwanul Muslimin hanya meraih 65-70% undi dari rakyat mesir sedangkan ia sudah 85 tahun bertapak di bumi para anbia ini dan berselang generasi memimpin jemaah ini. Bagi aku, IM berjaya dalam konsep tarbiyyahnya dan melahirkan generasi-generasi yang faham Islam dan menguasai pelbagai bidang pentadbiran tidak kira di Mesir ataupun di tempat lain.

Apa yang menjadi konklusi di sini, umat Islam haruslah membebaskan mereka dari sebarang fikrah asing yang menyesatkan dari demokrasi, sekularisme dan isme yang lain kepada fikrah Islam yang syumul. Perperangan fikrah hari ini terlalu hebat dan pihak musuh tidak perlu mengangkat senjata untuk mengalahkan umat Islam, cukuplah dengan ideologi-ideologi sesat yang mereka tebarkan di langit terbuka hari ini yang mereka gelarkan globalisasi.

sekian.

No comments:

Post a Comment

al-quran

Listen to Quran

lawati juga