Monday, May 16, 2011

Mei

Salam alaik

Rasanya agak terlewat untuk ucapkan Selamat Hari Guru, mungkin disebabkan line kurang jelas waktu ini. Apa-apa pun diucapkan selamat hari guru kepada semua guru-guru di Malaysia dan seantero dunia. Sepanjang Mei memang banyak sambutan dari sambutan hari buruh, hari ibu, sambutan nakbah oleh rakyat Palestin, Peristiwa tertubuhnya gerakan rahsia Illuminati dan beberapa lagi yang mungkin tidak saya sebutkan atas terbatasnya pengetahuanku. Dan ada juga cadangan ingin mewujudkan hari pensyarah berdasarkan apa yang diberita oleh akhbar hari ini. Ini merupakan satu idea yang baik tetapi ada ramai juga dalam kalangan rakyat yang tidak menikmati kehidupan sebagai seorang graduan. Bagiku sambutan hari guru relevan untuk guru-guru dan juga pensyarah kerana kedua-dua profesion ini adalah pendidik.

Tujuan menulis blog kali ini bukanlah hanya tertumpu kepada sambutan hari hari guru semata-mata. Tidak dinafikan pada hari ini orang hanya menceritakan tentang jasa guru, pengorbanan guru dan sebagainya. Itu harus dihargai tetapi bukan hanya sekadar 16 Mei sahaja sebagaimana rakyat Malaysia memperingati peristiwa berdarah 13 Mei. Mungkin ramai dalam kelompok muda-mudi hari ini tidak mengambil kisah tentang peristiwa berdarah itu tetapi apa yang perlu diambil perhatian ialah mengambil iktibar dan tauladan daripada peristiwa berkenaan. Bulan ini juga timbul api kemarahan umat Islam di Malaysia apabila ada berita yang tidak bertanggungjawab melaporkan agama Kristian adalah agama rasmi negara. Ini bukan sahaja berita palsu malah tidak beretika dan bertanggungjawab untuk melaga-lagakan agama di Negara ini. Rakyat sedia maklum dan faham tentang kebebasan beragama di negara ini disamping menerima Islam sebagai agama pesekutuan dan juga agama rasmi negara. Oleh itu media harus berwaspada kerana kita harus ingat tiada kerajaan yang utuh di muka bumi ini melainkan Kerajaan Allah.

Bulan ini juga diberitakan tentang kematian orang paling dikehendaki oleh Amerika Syarikat iaitu pemimpin rangkaian Al-Qaeda. Al-Qaeda dikatakan pertubuhan yang menganjurkan kegenasan atau ekstrimis dalam mengamalkan agama sehingga wujud Islamofobia di sebelah barat. Tidak hairan jika orang non muslim fobia dengan Islam tetapi agak pelik orang Islam yang fobia dengan agama sendiri sehingga sanggup bahu-membahu meruntuhkan apa sahaja yang berhubung kait dengan Islam sedangkan Islam tidak boleh terpisah dengan cara hidup. Ini mungkin dikatakan ramai yang Islam jika melihat pada kuantiti tetapi berapa ramai yang ingin mengadaptasikan cara hidup Islam. kita kekurangan dalam kualiti. Berkenaan dengan Osama bin Laden yang dikatakan terbunuh dalam operasi rahsia itu, ada setengah pihak bersimpati dan sebahagian lagi bersorak gembira. modus operandi perbunuhan ini hanyalah salah satu dari kempen popular Obama untuk mengekalkan kerusi Presiden USA untuk penggal kedua yang dijangka akan berlangsung tahun hadapan.

15 Mei akan disambut dengan kesedihan oleh penduduk Palestin kerana ini adalah malapetaka yang sebenar bagi mereka setelah zionis mengambil tanah mereka untuk menubuhkan negara haram Israel bermula dari tahun 1948 lagi. Sudah hampir 63 tahun Palestin dalam derita. Dengan berita permuafakatan yang terjalin antara Hamas dengan Fatah diharap dapat memberi sinar baru di Palestin. Lupakan tali barut Mahmod Abbas kerana apa yang kita harapkan Palestin dapat bernaung kembali tanpa ada sebarang kekacauan dan penindasan dari kerajaan Israel kerana nakbah adalah merupakan holocaust yang sebenar bukannya di Jerman seperti yang disuarakan oleh puak yahudi. Itu hanyalah helah mereka supaya masyarakat dunia bersimpati dengan mereka dan juga mungkin satu agenda mereka untuk menubuhkan negara mereka sendiri. Yahudi memang licik sejak azali lagi, jika tidak masakan mereka rela membunuh nabi-nabi mereka sendiri.

Rasanya sekadar itu sahaja yang mampu dicoretkan pada hari ini. InsyaAllah jika diberi ruang dan kelapangan akan ku coretkan lagi di dalam blog yang mungkin merupakan suara bisuku untuk meluahkan kata-kata. Jika mengharapkan kata-kata lisan mungkin ia kelu tanpa sebutir suara kedengaran. sekian.

No comments:

Post a Comment

al-quran

Listen to Quran

lawati juga