Saturday, October 8, 2011

sahaja update

salam alaik

Lama betul tidak menulis rasanya, tiba-tiba sahaja semangat jadi hilang untuk berkongsi dengan kalian yang sudi menjengok blog yang tidak seberapa ini. Insya Allah harapnya semangat ini pulih dan lebih bersemangat untuk mencari input yang menarik kepada anda semua. Kesibukan sering kali membunuh semangatku dalam berkarya. Entah kesibukan apakah yang membuatkan aku lupa dan alpa kepada keindahan dan pesona dunia. Mungkin aku perlu disegarkan dengan tarbiyyah agar aku tidak terlanjur pada cinta dunia yang menhanyutkan. Aku dayus dalam cinta dan pesona dunia.

Aku sering marah bila melihat kepada kemungkaran tetapi sejak akhir-akhir ini aku sering terdedah dengan kemungkaran dan kejahilan. Alhamdulillah Allah masih menjagaku. Baru-baru ini aku pernah bertelagah dengan orang yang tidak aku kenali berkenaan dengan arak, aku katakan jika encik bagi saya seribu ringgit untuk saya pegang pun saya takkan pegang. Dia membalas, pegang pun tak boleh? dari pondok mana kamu belajar. Encik tak belajar ke? balasku. Saya belajar tidak lah tinggi tapi saya dengar yang ustaz-ustaz saya ajar kat sekolah dulu, sambungku. Hari tu perdebatan tidak boleh dielakkan dan memang aku pulang ke rumah dalam keadaan sangat marah. Aku tidak mengalah dan pak cik yang sedang menunggu ajal itu pun mengaku menang sebab boleh mematahkan hujah yang aku kemukakan. Memang aku sedar sukar untuk berhujah dengan orang sedemikian, berpegang pada hujah walaupun ia di pihak yang salah sebagaimana Abu Jahal meyakini bahawa dia berada di pihak yang benar walaupun jelas menentang Rasulullah utusan Allah.

sekian sahaja untuk kali ini, salam

No comments:

Post a Comment

al-quran

Listen to Quran

lawati juga