Sunday, November 13, 2011

Sarang Labah

Salam alaik

Ralit memerhatikan sarang labah-labah berhampiran semak belakang rumah sewaktu pulang ke kampung semasa cuti sambutan hari raya aiduladha baru-baru ini. Apabila semut cuba melepasinya maka ia terlekat, begitu juga dengan nyamuk, tersadai di sarang labah-labah. Apabila labah-labah memasuki sarangnya maka di makannya semut dan nyanuk tadi. Tidak lama kemudian lalu lah seekor burung pipit lalu berkecai lah sarang yang dibina oleh labah-labah itu.

Sedang asyik memerhatikan fenomena tadi maka terlintaslah di benak fikiran bahawasanya undang-undang Malaysia seakan sarang tadi. Apabila rakyat jelata yang lemah maka terikat dengan pelbagai undang-undang bahkan jika melanggar undang-undang yang telah termaktub dalam perundangan negara, mati hidup semula tidak akan terlepas dari perbicaraan dan hukuman, tetapi undang-undang yang sama seperti mendapat pengecualian bagi pemerintah dan juga orang yang mempunyai kelas yang lebih tinggi dalam kalangan masyarakat. Adilkah cara sebegitu?

Isu UKM 4 seakan-akan membuka mata para mahasiswa untuk bangkit kembali untuk menyuarakan hak dan pandangan yang selama ini dibelenggu oleh akta yang cukup menakutkan bagi kalangan siswa iaitu AUKU. Dari sebuah akta yang menggertak mahasiswa kini bertukar menjadi akta yang menjadi bahan lawak dalam masyarakat hari ini. Terima kasih kepada keputusan mahkamah rayuan. Disini aku ingin sarankan sesiapa yang ingin menyertai ujibakat Raja Lawak ke-6, boleh lah berkira-kira untuk mengambil modal ini. Insya Allah boleh mendatangkan rasa lucu dan lawak. Sebuah akta yang membelenggu mahasiswa selama ini sudah sampai ke kemuncaknya. Tetapi harus diingat Akta 174 masih ada lagi. Ada ke sesiapa yang berani mencabarnya?

Sebab itu lah Allah menyediakan satu lagi mahkamah yang maha Adil yang tiada siapa yang berani menafikannya lagi iaitu mahkamah di masyar nanti. Mahkamah dunia boleh dibayar, boleh diatur keputusannya, boleh medapatkan peguam sebagai pembela, boleh membuat kesaksian palsu dan banyak lagi perkara-perkara licik untuk terlepas dari hukuman tetapi tidak di masyar.

sekian sahaja.

1 comment:

al-quran

Listen to Quran

lawati juga