Tuesday, January 3, 2012

Tahun Baru

Salam Alaik

Kesangsian membuatkan kita merasa curiga walaupun pada ketikanya kita yakin kita berada di landasan yang benar. Oleh kerana kita diterjah oleh fikiran dan juga anasir-anasir yang datang bertalu-talu membuatkan sukar untuk kita mencari perbezaan antara baik dan buruk, antara sahabat atau musuh, malahan sukar untuk menemui kebenaran walhal kebenaran sudah terjamin akan mengatasi kebatilan secara total. Inilah fitnah akhir zaman yang memanipulasi kita atau lebih dekat dengan kita bila ia disebut sebagai isme. Perperangan minda ini bagai tiada batas sempadan dan ia menyerang kita sepanjang masa sehingga bingung untuk kita menghalangnya.

Aku merasa jelek bila membaca artikel yang di publish dalam blogger gila AAKJ tetapi aku mengambil kesempatan untuk tidak menghiraukan orang gila sepertinya. Menggunakan hadis dan ayat al-quran sesuka hati sesedap rasa seperti golongan khawarij yang menggunakan pendekatan yang sama ketika menentang Saidina Ali. AAKJ sebenarnya menulis sedemikian untuk mengalih tumpuan orang muda kini yang lebih cenderung kepada agama malahan mempertikaikan program yang di jalankan di dataran Shah Alam baru-baru ini. Kalau dia berlaku adil, kenapa I-City tidak disebut langsung bahkan di I-City lebih teruk dari segi countdown new year. Konon membela Islam tetapi tidak lebih dari berlindung dari bayang-bayang. Semoga beliau memperoleh hidayah disebabkan perbuatannya bagiku melampau dan tidak menggunakan pertimbangan akal dan ilmu dalam berkata-kata.

Apa yang pasti, pada 2012 pasti banyak agenda-agenda yang besar bakal berlaku, pertama sekali sudah tentu pilihan raya umum 13 (PRU 13) yang bakal menentukan pembentukkan kerajaan Malaysia. Aku harap acuannya berubah, rakyat sudah penat dengan pembohongan dan pengkhianatan yang dilakukan oleh BN yang memerintah dan salah satu komponen parti dalam BN adalah parti pujaan AAKJ. Mujurlah dia bukan ahli PR kerana manusia sebegini merupakan liabiliti kepada agama, bangsa dan juga negara. Nasib baiklah manusia sebegini tidak ada kaitan mahupun pertalian saudara denganku, kalau ada pasti aku malu dunia akhirat.

Awal-awal kalendar tahun ni lagi sudah ada kekecohan mahasiswa di UPSI, aku mengikuti perkembangan di sana melalui blog-blog dan juga video di youtube. Aku ikuti kedua-dua saluran ini samada di opposite atau government side untuk meneliti kesahihan berita dan asbab-asbabnya. Tahun 2012 baru sahaja melangkau 3 hari tetapi sudah banyak berita yang diperkatakan cuma aku memboikot diriku dari membaca utusan meloya. Aku rasa rugi jika aku membeli utusan dari segi wang ringgit dan juga masa aku untuk menelaah benda yang tidak berfaedah ni. Tahun lalu akhbar ini tidak ubah seperti majalah lucah, lucu dengan komedi ilmiah yang tanpa disengajakan ataupun dirancang. Bagaimana sebuah akhbar yang menjadi lidah kerajaan boleh menyiarkan artikel yang menyatakan Malaysia tidak pernah di jajah, pelik bukan. Sebuah warta perdana yang sudah lama bertapak di negara ini mencedok cerita-cerita longkang seperti itu. Tiada kualiti. Apatah lagi akhbar ini berdepan dengan banyak saman dan keputusannya, kalah. Malaysia sudah diketahui umum sangat teruk dari segi kebebasan akhbar dan penyumbang kepada terkongkongnya minda rakyat adalah utusan Malaysia. Azam baharu aku tahun ini ialah tidak mengeluarkan sesen pun wang untuk utusan.

sekian sahaja, wasalam

No comments:

Post a Comment

al-quran

Listen to Quran

lawati juga