Monday, January 18, 2010

permulaan tahun 2010

agak lama juga rasanya tidak menulis, kebelakangan ini agak bercelaru sedikit keadaan saya kerana perlu menyesuaikan diri dengan suasana baru, ini merupakan kali pertama saya berada di rumah sewa bersama dengan 12 sahabat yang lain. rumah ini juga agak jauh dari masjid, kedai runcit dan juga universiti. tapi Alhamdulillah setakat ini saya rakan-rakan sekali-sekala dapat solat berjemaah di ruang tamu jika tidak berkesempatan ke masjid.

pengurusan masa pada kali ini perlu diuruskan dengan benar-benar teliti kerana jika ia tidak dilaksanakan dengan berkesan ia akan membawa kepada masalah kelewatan ke kuliah, dan sebagainya. pengurusan kewangan juga perlu diagih dengan bijak kerana sebelum ini tinggal di kolej tidak memerlukan saya mengeluarkan wang untuk membayar sewa rumah. inilah pengalaman yang perlu di cari sebelum menempuh pengurusan diri yang lebih complicated. bukan tiada masa untuk update blog tetapi coverage area di sini agak low membuatkan saya hampir berputus asa untuk menulis lagi. Insya-Allah saya akan cuba istiqamah dalam penulisan ini jika ia mampu untuk memberi input kepada yang sudi membaca karya yang saya hasilkan dan saya memohon perlindungan dari Allah agar menjauhkan diri daripada menyebarkan berita palsu ataupun fitnah.

perjalanan aktiviti saya tahun ini agak perlahan disebabkan beberapa perkara yang tidak dapat dielakkan. saya seolah-olah masih mencari rentak untuk meneruskan perjalanan pada tahun 2010 yang sudah pun menjangkau 19 hari. saya bersetuju dengan pendapat penasihat saya, biarlah ia berlangsung dalam keadaan yang perlahan tetapi istiqamah dalam setiap perkara yang kita lakukan dari hari ke hari yang kita lalui. janganlah kita dilalaikan dek keindahan dunia yang penuh dengan tipu daya.

di alam kehidupan menuju kedewasaan kita harus mempelajari sebanyak mungkin ilmu pengetahuan selagi terdaya dek fizikal dan mental. bukan sahaja pembelajaran yang formal sahaja yang perlu diambil malahan yang informal juga perlu dituntut. ilmu fardu ain perlu diperkasakan dan penimbaan ilmu fardu kifayah sebagai pelengkap hidup di samping menjaga kemaslahatan umat Islam tidak kira di mana jua kita berada.

sekian sahaja dari saya untuk pena kali ini. jika diberikan keizinan masa dan umur yang panjang serta idea-idea yang boleh kita kongsikan bersama. wasalam

No comments:

Post a Comment

al-quran

Listen to Quran

lawati juga