Friday, January 29, 2010

kita kah manusia?

Salam alaik.
terasa dalam dilema ketika ini. Saya bukan orang sesuai untuk memperkatakan tentang apa yang dikatakan perjuangan. Sekadar ingin berkongsi kepada sahabat yang sudi meluangkan masa untuk membaca komentar saya pada kali ini. Saya terkadang terasa amat terasa betapa jahilnya mereka yang agak bijak mengeluarkan statement yang bertentangan dengan ajakan agama. Mungkin sahabat juga lali dengan kata yang akan saya kongsikan pada kalian semua pada ruangan kali ini.
Apa guna kita solat kalau kita tak ikhlas? Saya tak bersedia lagi la nak bertudung, apa guna saya bertudung kalau hati tak ikhlas? Alah sama je tutup aurat ke tak, yang penting hati baik. Inilah ungkapan yang agak memualkan oleh golongan tidak mampu nak bezakan yang mana hukum, yang mana menjadi kewajipan atau pun sebaliknya. Inilah masanya untuk kita menjelaskan kepada mereka agar mereka tahu menilai yang mana baik dan yang mana buruk agak tidak menyesal di kemudian hari. Kita tidak perlu menunggu untuk menjadikan diri kita sempurna dahulu barulah kita nak laksanakan tugas dakwah kerana kita tidak akan mampu untuk mencapai tahap kesempurnaan yang hakiki. Yang menjadi persoalan ialah kenapa golongan ini tetap melakukan tugasan duniawi dengan agak teliti. Kenapa kita makan kalau tidak ikhlas? Kenapa kita minum kalau kita tidak ikhlas? Kenapa kita tidur kalau kita tidak ikhlas?
Fikir-fikir dan renung-renungkanlah kenapa kita ini dijadikan sebagai manusia? Kalau lah hanya untuk makan,minum, tidur dan bersuka-suka, maka tiada lah kita lebih dari haiwan bahkan lebih teruk lagi kerana kita dikurniakan akal yang membezakan kita dari haiwan dan makhluk-makhluk yang lain.
Dan sungguh, akan Kami isi neraka Jahanam dari kalangan jin dan manusia. Mereka mempunyai hati, tetapi tidak dipergunakannya untuk memahami (ayat-ayat Allah) dan mereka memiliki mata(tetapi) tidak dipergunakannya untuk melihat( tanda-tanda kekuasaan Allah), dan mereka mempunyai telinga(tetapi) tidak dipergunakannya untuk mendengar(ayat-ayat Allah). Mereka seperti haiwan ternak, bahkan lebih sesat lagi. Mereka itulah orang-orang yang lengah. (Al-Araf: 179)
Inilah juga golongan-golongan yang selalu menghalang dari tertegak agama Allah di bumi milikNya. Alangkah angkuhnya golongan-golongan ini, sudahlah menumpang di bumi Allah tetapi tidak pernah mematuhi dan mentaati arahan daripada pemilikNya. Merekalah yang bertanggungjawab menyebarkan fitnah dengan menyatakan jika kita kembali kepada Islam, ibarat kita kembali berkenderaankan unta atau dalam erti kata lain kita akan menjadi lebih mundur dan tidak berdaya saing sedangkan sejarah pernah membuktikan yang Islam pernah mencapai dikemuncaknya.
Sekadar ini sahaja dahulu dari saya insan lemah lagi daif ini. Jika ada silap dan salah saya pohon sejuta kemaafan. Apa terdetik di hati ini hanyalah satu, ingin mengembalikan kegemilangan Islam yang pernah kita kecapi dahulu. Ini bukan masa untuk kita meratapi runtuhnya bangunan-bangunan dan tamadun silam tetapi kita harus bangunkan kembali istana-istana yang kita impikan demi kemaslahatan umat umat Islam.

No comments:

Post a Comment

al-quran

Listen to Quran

lawati juga