Sunday, July 11, 2010

tempat baru

tuan kedai: oghe kelate ko?
aku: em. baru jah sapa sini.
tuan kedai: sini tu dok mano?
aku: dok s. 7
tuan kedai: belajar uitm ko?
aku: em. baru jah sambung sini.
tuan kedai: sekalo orang kelate biaso cari kedai oghe klate jugak. sebab tu kawe tnya demo.

aku hanya tersenyum. aku baru je tiba di shah alam beberapa hari yang lalu. kebetulan aku singgah di kedai pak cik tadi. lama juga aku berbual-bual dengan pak cik tu, maklum la nasi kerabu bila berjumpa dengan budu memang sedap. asyik juga kami berbual-bual. orang kelantan dengan sesama kelantan seperti ada satu chemistry walaupun berada di tempat orang. hampir seminggu di sini dan sudah ramai aku temui orang kelantan selain dari housemates ku 3 orang juga kelantanis. di shah alam ni aku berasa tidak asing walaupun pertama kali berada di sini. begitu juga semasa di jengka dahulu. tiada masalah untuk menyesuaikan diri walaupun aku tiada saudara mara di sini. mungkin aku dah terbiasa berada di asrama seusia awal 13 tahun lagi.

tempat baru semestinya menghamparkan suasana yang baru. tetapi aku belum menjelajah sepenuhnya ditempat baru ni. biasa la aku jenis lambat panas. bukan juga seperti lipas kudung. balik kuliah biasanya aku tidur sahaja. tak juga pasti kenapa akhir-akhir ni aku selalu terasa letih, mungkin sebab selalu je sesat nak cari bilik kuliah. terasa lucu juga hari pertama dah kena marah sebab tak jumpa kelas. nak baca buku aku letak kat rumah di kota bharu, aku tidak membawanya sebab tak muat tangan nak pikul. InsyaAllah lepas cuti raya ni aku akan punggah ke sini. tu pun kalau pak saudara aku balik ke k.b. buleh aku tumpang di bonet keretanya.

cuma aku merasakan sedikit tidak kena jika harakah dan suara keadilan diharamkan untuk diterbitkan. ada beberapa lagi akhbar bakal diharamkan. apa yang tidak ena dengan akhbar ni. adakah kerana akhbar-akhbar ni menceritakan perkara sebenar tentang penyelewengan kerajaan?. aku juga tidak hairan tentang berita beberapa ulama muda menyertai umno dan aku juga tidak terkejut jika sokongan rakyat kepada BN semakin merosot. ini merupakan tanda-tanda awal PRU-13 bakal bertukar kerajaan.

setakat ini sahaja. aku terasa agak malas untuk mengulas isu-isu yang aku baca. mungkin masaku diawal julai-ogos ni untuk menyelesaikan beberapa perkara memandangkan taraf hidup di sini berbeza sedikit.

No comments:

Post a Comment

al-quran

Listen to Quran

lawati juga