Thursday, September 30, 2010

Belajar untuk positif


 Jangka hayat semakin mengecil menuju ke tarikh lupus. tujuan hidup yang singkat ini perlu di perhalusi kerana kita setiap benda yang hidup akan mati dan kita meyakini kita akan bangkit kembali di akhirat untuk kekal abadi. Adakah ini masih lagi suatu perjalanan yang masih panjang atau ia semakin meluput? tiada siapa yang tahu dan pasti.

Setiap proses kehidupan pasti tidak boleh lari dari menerima ujian dan musibah yang melanda keatas diri kita. Jika kita mampu menghindarinya sudah pasti dugaan hidup tidak akan hinggap pada diri kita. Apa yang pasti dan perlu disedari bahawasanya kita adalah insan yang lemah. Setiap ujian yang menimpa pasti ada hikmah yang tersembunyi. Teruskan bersabar dan sentiasa bersyukur dengan apa yang telah diberikan kepada kita mungkin adalah suatu langkah yang wajar kita lakukan sebagai tanda kita tidak menyalahkan Tuhan atas takdir yang menimpa kita.

Bertindak dengan suatu perkara yang positif selalunya lahir dari akal yang sihat. membuat pertimbangan yang sewajarnya haruslah menjadi keutamaan kita kerana ia menentukan apakah langkah susulan yang bakal kita lakukan. berfikir dengan skop yang meluas merupakan satu cara terbaik dalam bereksperimen untuk mendapatkan jawapan yang terbaik. tanpa pertimbangan akal yang waras, ia bakal menyulitkan keadaan di kemudian hari.

Dengan pengembaraan hidup yang kian mencabar bakal menguji kita dengan semaksimum yang mungkin. Tiada bezanya jika kita mampu menghirup udara yang nyaman tetapi hati masih dibelenggu kegelisahan. Hati yang tenang adalah kunci untuk memulakan sesuatu dengan positif. Memupuk jiwa dan hati yang tenang mungkin sukar jika ia tidak dipupuk sejak dari kecil ibarat melentur buluh biarlah dari rebungnya. Tetapi ia bukanlah sesuatu yang terlambat untuk kita memperbaiki diri kita kerana setiap manusia boleh berubah walaupun memiliki hati sekeras batu. batu boleh melentur jika selalu dititip oleh air.

Sekadar ini dahulu, artikel ini dinukilkan memandangkan diri ini kegersangan semangat dan motivasi untuk meneruskan sebuah perjalanan yang kian sukar. Perjalanan kali ini nampaknya kian beronak dan berduri. walaubagaimanapun ia perlu dirempuhi. Dan harapnya kudrat tidak pernah letih dalam mencari suatu perjalanan menuju ke pada redha Ilahi.

No comments:

Post a Comment

al-quran

Listen to Quran

lawati juga