Wednesday, January 12, 2011

Ingat-ingat Lupa

sekadar gambar hiasan

Selalu ingat dalam ingatan tetapi kadang-kadang tidak istiqamah dalam mengenang nasib saudara di Palestin, Negeri naungan Para anbia. Kekesalan tanpa bicara, senyum yang tawar hanya mampu terungkap. Sekadar mengisi masa yang masih tersisa sebelum sibuk dengan assignment dan komitmen yang lain. Minggu ini mungkin ada banyak masa yang terluang, tetapi terbuang begitu sahaja. Inilah yang menjadi kelemahan kepada sesiapa sahaja yang sering terikut-ikut dengan rentak dunia. Ikut sahaja bagai pak turut.

Bukannya nak berkongsi tentang Palestin tetapi nak beringat-ingat tentang propaganda yahudi seolah-olah mereka sangat dekat dengan kita. Tengok sahaja peranan warna yang mereka sadurkan pada kita, contohnya merah menyala, kuning atau putih yang sering digunakan di restoran fastfood untuk mencipta perasaan gelisah dan terburu-buru kepada para pelanggan agar berpusu-pusu mengunjungi premis terbabit. warna sangat berpengaruh dalam kehidupan manusia.Umpamanya, warna biru, hijau dan coklat bertujuan melahirkan rasa nyaman dan selesa. oleh itu kebanyakan restoran mewah mengaplikasi warna berkenaan untuk memberi keselesaan kepada pelanggan dan berlama-lama di tempat berkenaan.

Teringat masa perjalanan dari temerloh ke kota bharu, seorang pak cik duduk di kerusi sebelah. Berkesempatan berbual-bual dengannya yang diselang-seli dengan ketawa kecil. Dalam cakap-cakap kosong ada sesuatu yang sangat terkesan dalam ingatan. Antaranya ungkapan yang masih terngiang-ngiang dalam benak ialah, "Pak cik ada ilmu agama, tapi pak cik tak amal. Kalaulah pak cik masuk neraka, memang tidak boleh nak pertikai kerana degilnya pak cik. Bukan dengan makhluk tetapi dengan Tuhan sendiri. Betapa kerasnya kepala kita," dalam loghat yang pekat terengganu. Nak mengalir air mata tak guna sebab betapa mahalnya air mata seorang lelaki.

No comments:

Post a Comment

al-quran

Listen to Quran

lawati juga