Friday, January 7, 2011

Kita yang tentukan


jikalau aku mengetahui dengan yakin bahawa masa hidupku hanya satu jam sahaja,
salahkah bila aku menggunakan seluruh masa hidupku hanya untuk kebaikan dan ketaatan?
(Abu al-Walid al-Baji)

Pada hari ini apabila mengatakan aku sudah dekat pada Tuhan, maka tanggapan kalian salah. Mungkin aku cuba untuk menghampiri-Nya dengan sedaya upayaku sebelum aku terlelap untuk selama-lamanya. Muhasabah diri selalunya akan meletakkan diri kita pada posisi yang hari ini lebih baik dari semalam dan esok lebih baik dari hari ini. Tapi bagi aku, jika hari ini lebih baik dari semalam, esok belum lagi jaminan yang aku akan lebih baik dari sebelumnya.

Aku pun tidak tahu kenapa perkara seperti ini terjadi, tetapi yang pasti imanku senipis kulit bawang, mungkin lagi jarang dari itu. Alangkah malangnya nasib aku jika aku memberi alasan sebegini setiap kali aku melakukan    kesalahan dan kesilapan yang menyebabkan aku terus bergelumang dengan dosa. Jika aku lemas di lautan yang luas, aku perlukan sesuatu untuk menjadi penyelamatku. Apa gunanya mati diusia senja jika semakin hari semakin bertambah dosa dan noda.

Aku masih bernasib baik,jika memasuki sebuah lorong yang gelap, sudah memadai dengan sedikit bekalan cahaya. Ia mampu menjadi penerang jalan. Tetapi jika aku ingin memasuki kegelapan dalam sebuah tempat yang cerah benderang, cahaya itu akan tetap memadamkan kegelapan itu walau sebanyak mana aku membawanya.Itulah namanya hidayah dari Allah. Hidayah adalah milik-Nya yang mutlak. Aku perlu mensyukuri jika ia datang kepadaku walaupun ia tidak bertamu dihatiku sekalipun. Apa yang membingunkan aku, ia selalu datang ketika tidak diundang, dan pergi ketika tidak diminta.

Ku meratapi usia muda dengan titisan air mata,
Apalah gunanya air mata penyesalan,
Seandaianya masa muda itu sesuatu yang boleh kembali,
Akan ku ceritakan segalanya ketika usiaku sudahpun dipenuhi uban.

No comments:

Post a Comment

al-quran

Listen to Quran

lawati juga