Saturday, March 12, 2011

Semoga Rohmu Aman di sisi Tuhanmu

salam alaik

Setiap yang bernyawa pasti akan merasakan mati. Kami akan menguji kamu dengan keburukan dan kebaikan sebagai cubaan. Dan kamu akan dikembalikan hanya kepada Kami. (Al-Anbiya: 35)

Hari ni dapat panggilan dari seorang kawan di kopu dulu. berita yang tidak sedap untuk didengari tetapi harus dan wajib diterima. sebagai seorang hamba kita wajib beriman kepada qadha dan qadar Allah. Kadang-kadang ia sukar diterima tetapi kita harus yakin dan percaya sepenuh hati bahawa setiap yang hidup akan menemui penghujungnya. Tidak dinafikan bahawa mengucapkan sesuatu lebih senang tetapi hakikatnya sukar untuk ditelan.

Salah seorang sahabatku di kopu telah pun menemui ajalnya pada pagi tadi. kata sahabatku kemalangan. Sudah lama aku tidak mendengar berita mengenai perkembangan sahabat-sahabatku di kopu, ada yang masih contact dan ada yang terputus hubungan. arwah antara orang yang rapat denganku masa di kopu, kali terakhir aku bertemu dengannya semasa bermain futsal dekat pasir tumboh tahun lalu, selepas tu, kami buat haluan masing-masing. Aku beruntung mempunyai sahabat-sahabat yang baik dan agak sukar untuk menemui pengganti. Betul la manusia ada kelebihan dan kekurangan tersendiri.

Buat sahabatku Muhd Faizal, salam takziah ku kirimkan buat keluargamu, semoga rohmu di cucuri rahmat dan diletakkan bersama orang yang soleh. Mungkin tahun lalu merupakan pertemuan yang terakhir buat kita. Bagi yang masih hidup seperti ku, aku harus teruskan perjuangan, berusaha meletakkan diri bersama orang-orang yang beriman, mengikuti jejak orang-orang yang soleh sebelum aku di jemput menghadap Allah, Tuhan semester alam. Tiada apa yang ingin ku ceritakan kerana tiada banyak yang boleh kongsikan di sini. Semoga kenangan yang masih tercalit di ingatan yang boleh ku simpan mengingatkan daku bahawa aku pernah bersahabat dengan mu biarpun ia seketika. hanya iringan doa yang mampu ku hadiahkan atas pemergianmu. Ku yakini Allah lebih sayangkan dirimu.


1 comment:

  1. salam takziah..smoga rohnya ditempatkan di kalangan org2 yg beriman...

    ReplyDelete

al-quran

Listen to Quran

lawati juga