Saturday, December 24, 2011

Double Standard

Salam alaik

Pengamalan kepada sikap hipokrit dan dasar double standard berlaku di mana-mana sahaja bukan sahaja di Malaysia seperti yang di war-warkan. SPRM, PDRM, SPR memang jelas dalam dasar mempertahankan parti assabiyah terbesar dan terkukuh di muka planet ini (dibaca UMNO) dalam mempertahankan kelangsungan politiknya. Tetapi hari ini aku tidak mahu menceritakan tentang parti yang menjelekkan ini.

Kita meneroka seketika ke persada Liga Perdana Inggeris, bagi peminat atau pengikut setia bola sepak pasti mengetahui situasi yang melanda kem Liverpool ketika ini iaitu pergantungan pemain utamanya Luis Suarez sebanyak 8 perlawanan dengan denda berupa wang tunai sebanyak 40000 pound sterling sebagai tambahan kerana di dapati mencetuskan bibit perkauman kepada pertahanan Manchester United, Patrice Evra tetapi pergantungan yang sekufu untuk pertahanan dan juga kapten Chelsea dan England, John Terry masih dalam siasatan mahkamah dan juga FA England sedangkan masalah yang ditimbulkan adalah sama, racism. Kenapa ini berlaku? Sebabnya mudah dibaca, Suarez orang asing sedangkan Terry warganegara malahan Terry amat berpengaruh kepada negaranya. Walaupun dunia mengetahui Terry sudah banyak mencetuskan kontrversi dalam dan luar padang, denda dan pergantungan tidak pernah berlaku (kebal). Ini menimbulkan perspektif negatif dalam menentukan hukuman sedangkan ia sudah diketahui umum.

Dua tiga hari kebelakangan ini menjadi tajuk utama tentang salah laku rasuah oleh bekas MB Selangor, Mohamad Khir Toyo, (aku lebih senang untuk tidak menyertakan gelaran dato') yang didapati bersalah oleh mahkamah dan di penjara hanya 12 bulan bukan 12 tahun. Kalau seseorang yang berpendapatan RM 3000 perlu mengambil masa 97 tahun untuk mengumpul sebanyak RM 3.5 juta tetapi dengan rasuah, hanya tandatangan dan persetujuan sahaja boleh mendapatkan nilai berjuta-juta itu. Jika beliau dipenjara sekarang maka peluang untuk bertanding dalam PRU 13 nanti terlepas begitu sahaja melainkan Najib menangguhkan PRU ke tahun 2013 semata-mata menunggu banduan itu keluar. Adakah Najib sanggup menunggu? Adakah seorang banduan yang terbukti dengan salah laku masih diundi rakyat? ini adalah percaturan yang menarik menuju PRU nanti. Aku sangat excited menunggu PRU 13 kerana aku sudah layak untuk mengundi untuk kali pertama. Bagi yang umurnya sudah 40 tahun tetapi masih belum pernah menjalankan tanggung jawab tidak usahlah bertepuk bertampar di wakaf dan kedai-kedai kopi mempertahankan ideologi politik anda kerana politik bukan bermula di papan dam ataupun bancuhan secawan teh dengan kelekaan bermain daun terup sambil menonton bola yang disajikan.

Dalam minggu ini juga ditimbulkan isu Adam Adli, seorang mahasiswa yang berani. Ada pro dan cons atas tindakan beliau tetapi tidak boleh menyalahkan beliau sepenuhnya dalam hal ini kerana beliau masih muda dan sebaya denganku, umur sebegini bukan lagi dipanggil matang walaupun sudah baligh. Mengikut perundanngan yang termaktub dalam perlembagaan negara pun tidak boleh dikenakan apa-apa tindakan keatasnya. Jadi kepada pengampu-pengampu UMNO jangan lah bertempik sana sini, meludah merata-rata kerana jika andapendokong demokrasi, anda harus menghormati suara rakyat dan Adam juga seorang warga Malaysia bukannya PATI atau sebagainya. tidak perlulah menjadi UMNO totok sangat kalau kais pagi makan pagi, kais petang makan petang sekufu dengan ayam cari makan. Lainlah kalau parti tu memberi rezeki mencurah-curah dari langit dan bumi dan seisinya. Tetapi ia tidak akan berlaku kerana hanya Allah sahaja yang memberi rezeki secara mutlak, makhluk hanyalah sebagai perantara ataupun asbab kepada datangnya rezeki itu. Tanya lah al -fadhil ustaz Fathul Bari Mat Jahaya kalau anda tidak percaya dan ingin mendapat kepastian.

sekian sahaja. seribu kemaafan aku pohon jika pandangan aku menjelekkan tetapi bercakap sesuatu kebenaran adalah wajib dan aku pohon ulama-ulama dan ilmuan-ilmuan Islam berilah pandangan dan ilmu Islam secara hak bukannya mengampu untuk kepentingan duniawi atau menjadi syaitan dan iblis bisu. Peace for Palestine.

No comments:

Post a Comment

al-quran

Listen to Quran

lawati juga