Saturday, December 10, 2011

Gerhana Bulan

Dialah yang menjadikan matahari bersinar dan bulan bercahaya, dan Dialah yang menetapkan tempat-tempat orbitnya, agar kamu mengetahui bilangan tahun, dan perhitungan (waktu). Allah tidak menciptakan demikian melainkan dengan benar. Dia menjelaskan tanda-tanda (kebesaran-Nya) kepada orang-orang yang mengetahui. (surah Yunus : 5)

 Sesungguhnya matahari dan bulan tidak mengalami gerhana kerana kematian seseorang dan tidak pula kerana kehidupannya (kelahirannya). Tetapi, kedua-duanya adalah dua tanda antara tanda-tanda (kebesaran) Allah. Apabila kamu semua melihat kedua-duanya (mengalami gerhana) maka dirikanlah solat. – Hadis riwayat al-Bukhari dalam Shahihnya, Kitab al-Jumu’ah, no: 1042.

tidak tahu ingin mulakan macam mana, tetapi aku tahu malam ini gerhana bulan dan inilah salah satu dari fenomena alam yang selalu terjadi. seperti yang kita sedia maklum adanya gerhana bulan dan ada juga gerhana matahari. Aku ingin berkongsi tentang apa yang aku ingat sahaja kerana kebetulan aku berada di sebuah tazkirah yang memperkatakan tentang peristiwa ini. Cuma aku tidak pernah dengar mitos yang di ceritakan oleh penceramah tadi seperti kepercayaan orang cina yang percaya apabila berlakunya salah satu gerhana, mereka membuat bising untuk menghalau naga kerana bagi mereka, naga akan muncul bila berlakunya gerhana ini untuk memakan bulan yang gerhana atau mereka memanggilnya dengan new moon. jadi bertambah satu lagi fakta yang tidak aku perolehi dalam mana-mana pembacaan setakat ini.

setakat ini sahaja kerana aku sebenarnya tidak bersedia untuk menulis dengan lebih panjang disebabkan keterbatasan waktu yang aku alami sekarang.

No comments:

Post a Comment

al-quran

Listen to Quran

lawati juga