Wednesday, October 21, 2009

masa memang mencemburui



7.45 p.m(21 Oct 2009)
Hari ini merupakan test yang terakhir bagi coarse QMT 222. Jumaat ni ada 1 lagi test. Minggu depan 28 Oct-15 Nov 2009 akan berlangsungnya final exam bagi sesi July- Nov 2009. Minggu ni memang agak sibuk sedikit kerana perlu menyiapkan beberapa final assignment dan 26 Oct pula adalah group presentation yang wajib bagi coarse ETR 300. Jadi selesainya solat maghrib, aku harus ber sedia untuk ke dewan kuliah. Sebelum maghrib lagi aku dah membersihkan diri dan menyusun segala kelengkapan exam. Semasa perjalanan ke dewan kuliah, hujan telah turun membasahi bumi beserta dengan beberapa helai kertas yang ku bekalkan. Tanpa membuang masa, aku teruskan perjalanan.

8.00 p.m
Aku tiba di dewan kuliah 1, tempat yang akan ku duduki ujian. Seusai aku tiba ujian hampir bermula. Jadi aku mengambil tempat yang masih lagi kosong. Di kiri, kanan, depan serta belakangku adalah pelajar yang ambil ujian bagi kod QMT 216 dan paling membuatkan aku tak selesa adalah mereka di area ku semuanya siswi. Roommate ku menggunakan alas an kerusinya patah untuk beralih ke tempat lain. Jika di kira pelajar dalam kelasku hanyalah 26 orang, 20 orang lelaki dan selebihnya siswi. Tapi apakan daya terpaksa bercampur dengan kelas yang lain dan kursus berlainan. Aku memang tak pandai nak cari alasan walaupun kerusi yang ku duduki juga kurang elok. Inilah pengalaman pertama diapit oleh pelajar-pelajar siswi dalam ujian.

9.15 p.m
Alhamdulillah aku selesai menjawab dalam masa 1 jam 15 minit. Masa masih berbaki 30 minit lagi tapi aku mengambil tindakan keluar awal sejurus tamat ujian kerana tidak tahan dengan sejuk. Tambahan pula aku sangat tidak selesa dikelilingi oleh pelajar-pelajar perempuan. Masa exam juga terganggu dek kerana beberapa pelajar didapati meniru. Ini juga kali pertama aku melihat gelagat siswi meniru dalam exam. Aku masih teringat nasihat Ustazku masa dekat mrsm pt dulu yang mengatakan meniru adalah ibarat rasuah. Kita meniru sama seperti kita menerima rasuah dan memberi tiru tidak seakan pemberinya pula. Setakat ini Alhamdulillah boleh mengelak dari meniru tapi memberi tiru acap kali jugalah. Tolong kawan katakan.

9.30 p.m
Aku solat  Isyak di Masjid Uwais Al-Qarni. Kebetulan bekalan elektik terputus semasa aku dan 6 orang sahabat tengah mengambil wudhu. Jadi kami solat dalam keadaan bergelap. Mungkin bekalan terputus akibat kilat. Sesudah solat kami ke café untuk membeli sedikit makanan. Aku hanya membeli segelas teh. Masih lagi terasa kenyang kerana aku dan beberapa kawanku telah terlebih dahulu singgah di pasar Rabu selepas tamat sesi kuliah petang. Rasanya ini adalah kali 3 aku singgah di pasar Rabu selama 2 tahun lebih di sini.

10.00 p.m
Aku terus mendapatkan laptop ku untuk menyiapkan final assignment sambil curi-curi masa menulis catatan ini. Sambil menunggu rakan dalam group ku menghantar report marketing budget, operation budget dan administration budget kerana aku perlu merumuskannya dalam financial department keseluruhannya.  Memang seronok buat kerja ramai-ramai ni, tambahan pula dah 3 bulan kami buat assignment ni bersama. Group aku tak ada siswi, jadi semua proses menyiapkan assignment di buat kat bilik aku. Bulan Ramadhan yang lalu bilik ini selalu buat majlis berbuka bersama-sama. Setakat ini sahaja dariku kali ini. Insya-Allah aku akan kongsi tentang program solat hajat dan ceramah motivasi berjudul “motivasi menghadapi peperiksa mengikut landas Islam” yang akan diadakan malam esok.

No comments:

Post a Comment

al-quran

Listen to Quran

lawati juga