Tuesday, October 13, 2009

APABILA SI JAHIL BERKATA-KATA

Pilihan Raya Bagan pinang sudah pun berlalu. Kita perlu akur dengan pilihan rakyat yang masih meletakkan kepercayaan kepada calon UMNO-BN. Tidak diketahui kenapa BN masih mendapat mandat untuk terus menerajui kawasan berkenaan walaupun calon pilihan mereka telah terbukti mempunyai rekod jenayah politik wang sebelum ini. Adakah kerana beliau pernah menjadi MB selama 22 tahun menyebabkan beliau merupakan calon yang popular di sana? Ataukah kerana di sana merupakan kubu kuat BN?


Memang artikel ini agak lambat disiarkan tetapi ia tidaklah akan basi. Kepada calon PAS, Zulkefly Mohamad Omar, janganlah berputus asa. Mungkin belum menjadi kenyataan lagi untuk PAS dan PR menawan Bagan Pinang. InsyaAllah PR-13 menjanjikan kemenangan kepada PAS dan PR. Biarkan BN bergembira seketika dengan kemengan itu setelah dipalit luka kalah dalam 8 PRK sebelum ini. Agak mengecewakan juga PRK Bagan Pinang di hujani dengan keganasan menjadikan pilihan raya terkotor selepas pilihan raya umum 2008.

Artikel kali ini bukan ingin mengulas tentang pilihan raya yang baru sahaja berlalu tapi ingin melahirkan rasa kesal di hati tentang kejahilan pemimpin kedua Malaysia. Adalah tidak sepatutnya terjadi kepada seorang pemimpin mendedahkan kebengongannya dalam membuat kenyataan apatah lagi beliau juga merupakan TPM dan menteri pelajaran. Kenyataannya yang menganggap istilah ‘jihad’ semata-mata untuk berperang adalah bercanggah dengan Islam sedangkan jihad itu sendiri ada banyak makna. Jika dikatakan jihadul kital barulah dimaksudkan berperang. Jihad fisabilillah yang dihantar Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat, Ustaz Nasrudin Hassan bukan bermaksud untuk berperang seperti yang didakwa oleh Muhyiddin.

Sebagai anak jati Kelantan, kenyataan pada hari-hari terakhir kempen pilihan raya yang lalu mengatakan Kelantan di bawah kepimpinan PAS selama 20 tahun terus mundur memang tidak boleh diterima. Maju sangatkah negeri-negeri di bawah pemerintahan BN? Sebagai MB Johor, beliau sendiri gagal membangunkan negeri itu sebagaimana yang sepatutnya. Walaupun Kelantan terus ditekan oleh UMNO dan kerajaan Persekutuan, negeri ini tetap teguh bertahan dan maju dengan acuannya yang tersendiri. Jika pada pilihan raya umum 2008 UMNO dengan angkuhnya meletakkan keyakinan mampu menawan Kelantan dengan menggembar-gemburkan Dr. Awang Adek Hussin sebagai MB Kelantan, Negeri Tanah Rendah Sekebun Bunga jika memenangi PRU tersebut. Tapi malangnya beliau sendiri kalah di Dun Perupok dan Parlimen Bachok. Apakan daya beliau tetap diberi penghormatan menjadi ahli kabinet di bawah teraju Najib.

No comments:

Post a Comment

al-quran

Listen to Quran

lawati juga