Tuesday, October 13, 2009

MENCARI KETENANGAN

Sebenarnya jariku tidak mahu berlari menekan huruf-huruf pada papan kekunci laptop tet api entah kenapa ia seakan senada dengan apa yang ingin aku nukilkan pada saat ini. Aku membuka laptop ini hanya kerana satu, mendengar suara lunak Fahd Al-Kanderi mengalunkan ayat-ayat suci al-quran. Aku pun tidak pasti kenapa aku sangat tertarik dengan pembawaannya memperdengarkan setiap bait-bait ayat suci al-Furqan(nama lain bagi al-Quran). Aku sendiri pun hilang arah, sebenarnya apa yang ingin aku muatkan blogku kali ni. Kalau bulan Ramadhan, aku banyak memperkatakan tentang bulan itu sendiri, jika di bulan Syaaban, bolehlah aku sentuh tentang nisfu Syaaban dan hari syak. Seawal menjelang Syawal, inginku berkongsi rasa mengenai kemenangan umat Islam setelah sebulan berpuasa.


Daripada tanganku ligat menyentuh keypad untuk bermain game bola, seeloknya aku menulis sesuatu yang dapat juga memberi sedikit sebanyak input dan informasi untuk aku dan para pembaca yang sudi meluangkan masa untuk sama-sama berkongsi idea dan rasa demi kebaikan bersama. Aku bukan penulis yang professional tapi hanya seorang amatur yang sama-sama mencari secebis keredhaan Maha Pencipta melalui mata pena yang masih berdakwat. Beberapa hari yang lalu aku telah masukkan satu artikel dalam blogku atas permintaan sahabatku. Tajuknya senang sahaja,’di mana manisnya?’ jika dalam artikel itu aku berkongsi dan melahir rasa kesal setelah berlalunya Ramadhan dan amalan yang dilakukan pada Ramadhan hilang entah ke mana setelah tibanya Syawal

Sumber Abu Hurairah r.a menceritakan Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud

“Kenali Allah semasa anda senang, nescaya Dia mengenali anda semasa anda susah.”

(HR. Abu Al-Qasim bin Busyran:sahih)

Sebagaimana kita mudah dan selesa mengingati sesuatu yang menjadi kesayangan kita, jadi seharusnya kita mengambil roh yang sama untuk mengenali Tuhan yang menjadikan kita dari setitis air mani kepada semulia-mulia makhluk di muka bumi ini. Kita bukan sahaja di jadikan semulia-mulia makhluk hatta di berikan penghormatan untuk menjadi khalifahnya di muka bumi ini. Maka tidak cukup berbanggakah kita dipilih oleh Allah sedemikian rupa? Yang menjadi pokok persoalan ialah berapa ramai diantara kita yang bersyukur dengan melakukan segala suruhanNya dan meninggalkan laranganNya. Komentar ku kali ini ingin bersama dengan kalian menghidupkan kembali hati-hati yang makin tenat, disusuli dengan barah akidah yang semakin nazak.

Memang sudah menjadi lumrah hidup manusia, akan mencari ketenangan atau tempat mengadu bila diasak dengan kesusahan dan kepayahan. Apabila diuji dengan kesenangan kita mudah alpa dengan fitnah dunia yang mengasyikkan dan mempesonakan. Adakah kita sudah lupa bahawa kita hanyalah perantau yang akan mengharungi perjalanan yang jauh. Sudah semestinya bagi seorang perantau seharusnya menyediakan bekalan secukupnya sebagai kelengkapan untuk mengharungi sepanjang ranjau perjalanan yang masih jauh. Dunia hanya ibarat sebuah persinggahan untuk melepaskan lelah sebelum meneruskan pengembaraan ke destinasi akhirat yang kekal abadi.

1 comment:

  1. salam.keep on writing! dan dop lawat famili arwah pipi ritu?

    ReplyDelete

al-quran

Listen to Quran

lawati juga