Monday, October 26, 2009

KEPIMPINAN DAN ORGANISASI


Setiap organisasi mesti ada seseorang yang digelar pemimpin untuk menerajui organisasi tersebut. Jika sebuah bahtera tanpa nakhoda,bagaimanakah sebuah pelayaran itu akan berlayar dengan sempurna tanpa ada orang yang mengemudinya?. Bagaimana pula yang akan berlaku jika sebuah bahtera mempunyai lebih dari seorang nakhoda?
Maka persoalan ini untuk siapa yang perlu ditujukan dan bagaimana ingin menghuraikan? Ada yang mengatakan kepimpinan peringkat mahasiswa adalah satu permulaan sebelum menerajui sebuah negara bangsa. Ada juga berpendapat pemimpin boleh dicipta. Sesetengah orang bersetuju pemimpin sejati itu adalah seseorang yang dilahirkan dengan bakat kepimpinan. Mungkin bagi kedua pendapat ini ada hujah yang tersendiri.
Pada hari ini orang tidak akan memilih pemimpin yang pelat dalam berkata-kata tetapi lebih rela memilih mereka yang kaki auta dalam memutar belitkan isu-isu. Tidak siapa pun yang rela memilih pemimpin yang bodoh tetapi kadang-kadang kita tidak menyedari ramai diantara kita telah diperbodohkan oleh sang pemimpin. Ada juga yang memilih pemimpin berdasarkan etika pemakaian semata-mata tanpa menyelidiki dahulu kocek-kocek pemimpin itu dipenuhi dengan duit rakyat.
Adakah sebuah sesebuah organisasi diwujudkan untuk meminta pertolongan dari ahli-ahlinya untuk menyenangkan orang-orang atasan? atau pucuk pimpinan yang yang dipilih dalam organisasi untuk membantu orang bawahan yang telah memberi mandat dan kepercayaan kepada mereka? Tapi inilah yang selalu terjadi orang bawahan yang memberi khidmat untuk menyenangkan pemimpin. Tidakkah kita tidak merasakan kita seperti kembali ke zaman purba untuk memberi khidmat kepada manusia seperti Firaun dan Namrud?
Setiap kali berubah pucuk kepimpinan maka berubahlah slogan yang mampu membuat rakyat terpukau ditambah pula dengan janji-janji materialistik yang tiada berpenghujung. Kini kita menyaksikan risalah-risalah 1 Malaysia bertebaran di bumi Malaysia menggantikan panji-panji Islam Hadhari yang diasaskan oleh orang Badawi. Adakah slogan yang diuar-uarkan mampu mendahulukan rakyat dan mengutamakan pencapaian?. Manakah buktinya. Bagaimana pula dengan krisis Dun di Perak untuk membutikan kerajaan komited dengan momokan mereka.
Sebagai konklusinya, marilah kita kembali kepada kepimpinan yang berteraskan Islam. Tiada ruginya kita mengamalkan Islam secara keseluruhan kerana ia akan memberikan situasi menang-menang kepada rakyat dan juga pemerintah. Memang benar Islam tidak membenarkan riba, arak, judi,dan rasuah yang sudah turun temurun menjana keuntungan kepada negara.

No comments:

Post a Comment

al-quran

Listen to Quran

lawati juga