Saturday, February 12, 2011

Valentine Day Haram!!!

Salam persaudaraan buat kalian semua.

Hari kekasih atau pun Valentine Day disambut setiap 14 Februari berkunjung tiba. Ia bukan sahaja disambut oleh orang yang bukan beragama Islam bahkan orang yang mengaku umat Muhammad juga turut terlibat menjayakan hari yang kononnya dikatakan antara hari bermakna bagi pasangan yang bercinta. Apakah yang dikatakan hari sangat bermakna tersebut? Pada tahun ini tanggal 15 Februari 2011 bersamaan 12 Rabiulawal 1432 hijrah juga merupakan hari lebih bermakna dari hari kekasih. Apakah hari itu? Sebagai seorang muslim kita wajib tahu walaupun kita orang yang jahil. Tanggal 12 rabiul awal merupakan hari keputeraan insan yang paling agung di muka bumi. Siapa lagi kalau bukan baginda Nabi Muhammad s.a.w.

Mengapa hari kekasih itu haram? Antara sebabnya ialah pada tanggal 14 februari adalah hari bagi orang kristian mengingati paderi mereka yang bernama Valentine. Kita janganlah membabi buta menuruti kaum yahudi dan nasrani itu kerana agenda mereka tidak lain hanyalah untuk menyesatkan umat Islam semata-mata. Sebagai orang yang mempunyai fikiran yang perlu sedar mengapa ada sesuatu yang Allah jadikan itu halal dan ada sebahagian lagi Allah mengharamkan baginya. Adakah hari berkasih sayang itu hanya 14 Februari sahaja? bagaimana dengan hari yang lain? Islam mengamalkan konsep ukhwah iaitu persaudaraan. Antara faktor atau kaedah untuk menjalinkan persaudaraan adalah kasih sayang, bahkan tidak sempurna iman seseorang muslim itu jika dia tidak mengasihi saudaranya sebagaimana dia mengasihi dirinya sendiri. Maka bertitik tolak dari saranan ini, adakah relevan menyambut hari kekasih?Adalah menjadi kewajipan bagi kita mengetahui latar sesuatu peristiwa sebelum kita menyambut atau meraikannya. Semua orang tahu mengapa kita meraikan hari raya puasa, mengapa kita menyambut hari kebangsaan, kenapa 16 september dikenali sebagai hari Malaysia. Jadi hari kekasih juga tidak harus diketepikan mengapa umat Islam patut mengetahuinya selain dari sambutan April fool. April tidak bodoh tetapi orang yang menyambutnya yang bodoh.

Antara faktor lain yang mengapa hari kekasih tidak boleh diraikan ialah kita mengetahui ia bakal atau akan menghasilkan perbuatan maksiat. Apakah maksiat yang bakal terjadi? Ramai yang boleh menekanya kecuali orang yang gila dan kurang waras. Antara punca yang menyebabkan banyak kes anak luar nikah, kes buang bayi adalah disebabkan berlakunya perzinaan pada hari tersebut, disamping beberapa sumbangan lagi pada hari lain antaranya malam kemerdekaan dan malam ambang tahun baru. Berzina pada 14 februari tidak akan melahirkan anak pada keesokan harinya tetapi impaknya akan kita perolehi pada 9 bulan yang akan datang iaitu diantara october-december. Selain itu juga Islam membataskan pergaulan antara lelaki dan wanita, memang diakui pada hari ini apabila lelaki dengan lelaki atau perempuan dengan perempuan rapat antara sama lain dikatakan homoseksual. Ini adalah salah satu lagi fikiran bagi orang yang mempunyai hati yang kotor. Tidakkah mengatakan sesuatu yang tidak benar itu adalah fitnah atau lebih manis dipanggil gosip luar. Apakah perbezaan antara fitnah dengan gosip? maknanya sama cuma yang berbeza adalah ejaan dan sebutan sahaja.

Saya bukan mengatakan saya adalah pandai tetapi ini adalah sebuah perkongsian agar ia dapat memberi manfaat bersama.  Tiada siapa yang tidak pernah melakukan kesilapan ataupun kesalahan. Oleh itu jika mengaku kita beriman maka apabila kita melakukan kesilapan kita akan merasa gelisah dan segera melakukan  taubat dengan iltizam tidak akan mengulangi dosa dan kesilapan yang sama. Adalah menjadi tanda kebodohan apabila kita meminta pertolongan dari orang yang buta untuk menerangkan ciri-ciri seekor gajah. sekadar itu sahaja buat kali ini.

Dan Dia (Allah) yang mempersatukan hati mereka (orang yang beriman). Walaupun kamu menginfakkan semua (kekayaan) yang berada di bumi, nescaya kamu tidak dapat mempersatukan hati mereka. Sungguh Dia Mahaperkasa, Mahabijaksana (al-anfal: 63)

selamat menunaikan kewajipan sebagai seorang muslim yang dapat membezakan antara hak dan juga batil. saya memohon kepada Allah agar mengampuni dosa saya, kedua ibu bapa serta umat Islam sekalin. Turn to Islam is our privacy



No comments:

Post a Comment

al-quran

Listen to Quran

lawati juga