Monday, September 14, 2009

iftar Ramadhan

bulan ni cukup bertuah, di sana sini ada saja yang mengadakan majlis-majlis untuk meraikan orang yang berpuasa. jika lepas terawih dengan morehnya, majlis bertadarus la, yang paling meriah tentu sekali majlis berbuka puasa. masjid-masjid dan surau-surau mahupun tempat-tempat awam mengadakan majlis-majlis seumpama ini. tidak kurang juga peranan media membuat liputan ataupun mempromosikan pemimpin-pemimpin negara juga artis-artis tempatan meraikan majlis sebegini samada  secara terbuka mahupun dihadiri hanya orang-orang kenamaan.
pada bulan ini juga kita dapat saksikan,agensi-agensi dan syarikat-syarikat korporat sama-sama menghulurkan sumbangan kepada mereka yang tidak bernasib baik. ada yang memberi sumbangan berbentuk wang, baju raya, barangan untuk persiapan menyambut lebaran dan sebagainya. ada juga golongan yang di gelar asnaf ini menerima pemberian zakat berupa zakat fitrah mahupun zakat harta. bagi yang tidak berupaya, ia merupakan satu rahmat kerana mereka dapat bersama-sama marasai kemeriahan sambutan hari raya yang bakal menjelang tiba.
pada kesempatan ini juga, aku ingin mengajukan persoalan, apakah hukum bagi agensi ataupun kementerian mengadakan majlis berbuka puasa kepada staff-staff mereka sedangkan wang kerajaan adalah milik rakyat?
memang jika difikirkan ia adalah isu yang remeh tapi pada firasatku ia adalah isu yang perlu diambil perhatian. bukankah mereka telah salah dalam menggunakan kedudukan mereka? aku tinggalkan persoalan- persoalan sebegini untuk kita fikirkan bersama demi kebaikan dan maslahah ummah.
aku juga kadang-kadang tidak bersetuju dengan tindakan segelintir sahabat-sahabatku yang tidak menghadiri program iftar Ramadhan anjuran course kami 5 hari yang lalu. tiada halangan untuk kita menghadiri sebegini tambahan pula tiada sekelumit pun hidangan tambahannya di sajikan dengan hiburan yang melalaikan, cuma yang ada bacaan ayat-ayat suci al-quran sebelum azan maghrib berkumandang. kami juga hanya diberikan buah tamar dengan air oren diikuti dengan solat maghrib berjemaah. selesai solat barulah kami dihidangkan dengan jamuan nasi ayam masak merah. walaupun dalam keadaan serba sederhana tapi ia cukup bermakna.
aku mengucapkan terima kasih kepada sahabatku yang telah terlibat dalam menjayakan program malam tu.
ada dalam kalangan kami yang solat isyak dan terawih dalam dewan itu memandangkan kami mula mengemaskan dewan itu setelah selesai program.
semalam diadakan lagi majlis berbuka puasa bagi kelasku, kalau diikutkan hati yang malas, mahu sahaja aku tidak menghadiri majlis itu. sepanjang minggu ni, setiap hari aku perlu menghadiri majlis berbuka, mula-mula dengan course kami, berbuka puasa dengan junior ASD 1PJ di hari berikutnya, 2 hari kemudian dengan ahli kelasku ASD 5PB. insyaAllah pada hari ni di surau Permatang atas jemputan lecturerku.jika tidak terikat dengan jemputan, mungkin aku berbuka  dengan rakan sebilik ku sahaja.
ramadhan semakin hampir melabuhkan tirai, dengan baki yang ada inilah merupakan peluang terakhir untuk kita memenuhi tuntutan yang ada padanya. bukan setakat tuntutan berpuasa sahaja malahan tuntutan selain itu dari segi rohaniah mahupun jasmaniah. ramai yang mampu memenuhi tuntutan jasmani seperti makan makanan yang berkhasiat, bersenam, bersukan mendapat rehat yang cukup dan sebagainya. tetapi berapa ramaikah yang mampu memenuhi tuntutan yang diperlukan untuk santapan rohani seperti mencari makanan yang halal, bersolat, mengenakan pakaian menutup aurat dan tuntutan-tuntutan yang lain samada ia satu kefarduan ataupun sunat.
akhir pena, perubahan perlu dilakukan samada dalam keadaan merangkak ataupun drastik. perubahan yang berlaku perlulah mendapat keredhaan dari Sang Pencipta. wassalam

No comments:

Post a Comment

al-quran

Listen to Quran

lawati juga