Friday, September 4, 2009

Bersama menghayatinya





Salam,
Di saat Ramadhan sudah menjengah kepada separuh jalan, adakah kita sedar pengertian Allah mewajibkan berpuasa kepada seluruh umat Islam, adakah kita terlupa peristiwa-peristiwa yang telah berlaku pada bulan yang penuh dengan keberkatan ini. Kemenengan umat Islam pada perang Badar al-kubra, pembukaan kota Mekah oleh Rasulullah saw, pembukaan kota Andalus,Sepanyol, pembebasan Baitul Maqdis oleh Salahuddin Al-Ayubi, kemenangan umat Islam memerangi pemberontakan pengganas Tartar dan banyak lagi sejarah agung yang telah tertulis dalam kalendar umat Islam berlaku pada bulan Ramadhan al-Mubarak.
Apa yang menjadi penyesalan kita pada hari ini, sebahagian besar dari umat Islam menjadikan Ramadhan sebagai alas an untuk melemahkan semangat dan kondisi muslim. Banyak projek-projek yang sepatutnya dilaksanakan pada bulan ini ditangguhkan kepada selepas Aidil Fitri, kita menjadi buntu idea semasa mesyuarat dijalankan, waktu kerja disingkatkan kerana bazaar ramadhan yang berlambak-lambak di jalanan mahupun di tempat-tempat awam ibarat cendawan tumbuh selepas hujan. Pada perkiraannya kita sepatutnya berjimat di bulan ini tetapi sebaliknya telah berlaku. Mengapa hawa nafsu masih membelenggu kita sedangkan syaitan-syaitan telah dirantai untuk memeri ruang kepada muslimin menggunakan sepenuhnya kelebihan pada bulan yang mulia ini.
“Maka pernahkah kamu melihat orang yang menjadikan hawa nafsunya sebagai tuhannya dan Allah membiarkannya sesat dengan sepengertahuanNya serta meletakkan tutup atas penglihatannya? Maka siapakah yang mampu memberinya petunjuk setelah Allah(membiarkan mereka sesat)? Mengapa kamu tidak mengambil pelajaran?” (Al-Jasiyah:23)
Kita tidak akan selamanya mengaku yang kita bertuhankan nafsu sedangkan perbuatan kita sudah jelas kearah kesesatan yang nyata. Tindak tanduk kita menampakkan keangkuhan dalam kebodohan kita dalam mematuhi arahan-arahan Allah. Kita bukannya buta sejarah tetapi tidak menjadikan sejarah itu sebagai iktibar dan pengajaran kepada kita sekalian. Ada tidak ambil peduli tentang puasa pada bulan ini dan lebih menambahkan barah dalan kalangan kita dengan adanya golongan sombong dan bongkak ini makan secara terang-terangan di khalayak umum. Ini menghangbat duka kita dengan adanya parut-parut dan kudis di badan ummah.
Di kala Allah membuka seluas-luasnya pintu syurga dan ditutup pintu neraka masih tidak mahu lagikah kita melangkah ke syurgaNya dengan menjauhi dari nerakaNya. Di waktu Allah melimpahkan ganjaranNya dengan tanpa kita mampu menghitung banyaknya dengan dikurniakan pula kepada kita lailatul qadar yang kelebihannya melangkau lebihnya 1000 bulan. Masihkah tiada rasa terpegun kita untuk mendapatkannya dengan dengan menghidupkan malam-malam didalamnya. Ibarat sebuah pasaraya yang menawarkan ganjaran beli 1 dapat 10 dengan jalan rayanya dilebarkan, tempat letak kereta yang luas tersedia dan kenderaan lain dilencongkan bagi memberi ruang kepada pelanggan kita membeli belah di sana. Masih tidak terdetik di hati kita untuk berbelanja di pasaraya itu.
Inilah bulan yang sepatutnya tuisyen untuk melatih mentarbiyyah hati dan hawa nafsu supaya tunduk kepada kebesaran yang Maha Pemurah. Jika kita tidak dapat menjamah makanan disebabkan tiadanya makanan untuk di makan, ini bukan namanya tarbiyyah, dikala kita tidak mampu meneguk air di saat ketiadaan air, ini bukanlah latihan. Sewaktu makanan dan minuman yang lazat terhidang di depan mata, tetapi kita menahan hawa nafsu kita daripada makan dan minum kerana menunaikan ketetapan Allah maka itulah terjadinya latihan dan tarbiyyah

No comments:

Post a Comment

al-quran

Listen to Quran

lawati juga