Wednesday, September 2, 2009

fasa kedua Ramadhan

sudah 12 hari Ramadhan berlalu, aku masih mencari rentak bagaimana untukku menghidupkan bulan yang mulia ini. Tidak seperti tahun-tahun yang terkebelakang. Aku telah pun meninggalkan 4 kali solat terawih berjemaah walaupun aku solat bersendirian. memang aku akui faktor kesihatan juga memberikan kesan padaku kali ni. tapi 10 hari pertama sudah berlalu, adakah aku sudah mengisi ibadahku dalam fasa yang dilimpahi keberkatan?.

fasa kedua ramadhan baru menjengah tiba, apakah yang perluku lakukan untuk mendapatkan keampunanNya? perlukah aku nyatakan apakah yang telah ku lakukan? sememangnya aku tahu aku insan yang lemah dan perlukan lebih banyak lagi bimbingan. sebolehnya aku tidak menghendaki puasa orang awam kerana aku mengerti ia tidaklah mendatangkan impak yang besar kepadaku sempena bulan tarbiyyah ini. aku cuba untuk mendidik diriku sesempurna yang mungkin.

pada 29 syaaban yang lalu, aku menghadiri kuliah maghrib seperti kebiasaan hari-hari yang ku lalui,tidak menjadi masalah padaku untuk beriktikaf di uwais al-qarni kerana aku tiada kelas malam. jadi ia sedikit sebanyak membantuku menggapai ilmu secara tidak formal, tapi cukup tinggi nilainya padaku. aku cukup mengerti sepanjang bulan ramadhan tidak akan ada kuliah maghrib dan InsyaAllah bulan syawal akan bersambung kembali. kuliah pada hari tu banyak menyentuh tentang persediaan ramadhan, itu yang membuatkan aku teramat kesal pada ramadhan kali ini.

masihkah aku mempunyai waktu untukku teruskan pengembaraan ramadhanku ini? ku harapkan Allah memberikan ruang dan waktu setidak-tidaknya sehingga berakhirnya fasa ketiga, diselamatkan dari api neraka. siapa yang berani menahan panasnya neraka, walhal terkena api yang kecil kita sudah tidak mampu menempuhinya.

No comments:

Post a Comment

al-quran

Listen to Quran

lawati juga