Sunday, September 13, 2009

MENGHITUNG HARI-HARI TERAKHIR RAMADHAN

ramadhan sudah sampai ke penghujungnya. mungkin pada saat ini kita sudah pun semakin sibuk membuat persiapan menyambut hari raya yang bakal menjelma. begitu juga di surau-surau  dan masjid-masjid sudah semakin susut dengan pengunjung-pengunjung untuk mengimarahkan masjid. sudah menjadi kelaziman di mana-mana sahaja pada penghujung ni ramai yang tidak mengendahkan peluang untuk mendapatkan peluang yang telah ditawarkan kepada kita semua iaitu pembebasan dari api neraka dan ganjaran malam lailatul qaqar.
sudah menjadi kelaziman bagi orang melayu untuk menyambut lebaran semeriah yang mungkin, tambahan pula kalau ada anak-anak mereka yang akan pulang dari perantauan. sudah lali telingaku mendengar,"alah biasa la raya setahun sekali, apa salahnya kita berbelanja lebih." alangkah baiknya kalau ayat tu diubah sedikit, "alah biasa la ramadhan kan datang sebulan dalam setahun, apa salahnya kita berjaga malam." bukannya apa pun aku menulis blog ni. mungkin ini trend baru untuk menyampaikan dakwah Islam. kalau tidak orang yang sudi membaca pun aku tidak rugi kerana ia akan mengingatkan aku sendiri.
masih segar lagi kata-kata ustaz ku di mrsm dulu, memang susah untuk menyuruh orang melakukan kebaikan sebab hanya ada dua pilihan sahaja, orang akan benci jika kita menegakkan ma'aruf dan orang akan suka bila kita membiarkan saja apa yang orang buat. senang cerita jangan jaga tepi kain orang, jaga tepi kain kita sahaja. aku rasa peribahasa patut di singkirkan dalam kamus hidup kita jika ingin melihat Islam bangkit kembali. tiada guna kita petah bercakap tentang perkara yang langha tapi perkara ma'aruf kita selalu abaikan.
kita selalu ada masa untuk beromong-omong kosong tambahan pula kalau ada perkara memperkata tentang keburukan orang lain, tidak pula terlintas di benak fikiran kita untuk mencari kelemahan diri sendiri. setiap manusia ada kelemahannya, oleh itu kita kena selidiki kekurangan kita juga. nasihat ini yang paling utama aku tujukan pada diriku kerana aku yang menulis bingkisan ini dan juga kepada sesiapa yang ingin bersamaku di dalam nikmat Islam ini. rebutlah ganjaran-ganjaran yang telah diberikan oleh Allah dan jadilah hambanya yang bersyukur.
akhir kalam aku mengucapkan selamat berpesta ibadat dan selamat maju jaya bagi calon PAS yang akan bertanding di Bagan Pinang. aku tak tahu siapa calonnya lagi kerana ketika artikel ni di tulis tiada lagi penamaan calon bagi kedua-dua pihak PAS dan juga UMNO. aku tidak boleh lagi terjah ke dalam isu politik kerana ada seorang Hajah Bangang sekor yang memberi amaran kepada MPP yang dia boleh menggelapkan masa depan kami bila-bila masa sahaja. Aku harap dia berubah jangan angkuh sangat sebab akui aku pengdokong pro Mahasiswa walaupun di sini tiada pro aspirasi dan pro mahasiswa. aku tidak membenarkan diriku bersama pimpinan zalim dan taghut kerana hidup di dunia ni hanyalah perhiasan semata-mata. aku tidak akan jadi seorang penakut dan pengecut kerana ku yakin perjuangan Islam adalah yang sebenar-benarnya. tiada lain yang ingin ku lihat di bumi Malaysia bertuah ini melainkan Islam bertapak dengan kukuh. buat masa ini biarlah PR menawan Bagan Pinang walaupun berdepan dengan taktik kotor UMNO dan undi posnya. inilah sandiwara pengecut UMNO-BN.

No comments:

Post a Comment

al-quran

Listen to Quran

lawati juga