Thursday, September 3, 2009

coretan hatiku

Hari ini sudah pun menjengah 13 ramadhan, aku tertarik dengan tazkirah yang disampaikan oleh saudara Ammar tadi, masih ada lagi sisa-sisa perjuangan yang perlu aku lakukan sebelum ramadhan melabuhkan tirainya. Solat terawih malam ni tidaklah ramai, mungkin ramai student sudah balik ke kampung memandangkan hari Isnin ni cuti nuzul Quran. Mereka memang excited bab-bab balik kampung, ponteng kuliah pun tak a pa asalkan dapat balik berjumpa family kononnya. Minggu lepas pun ramai yang balik sebab cuti merdeka.
Adakah mereka tahu apakah pengertian sebenar di sebalik kemerdekaan dan nuzul Quran tersebut. Aku tahu ia memang membawa makna yang berbeza walaupun cutinya sama, 1 hari. Bulan Ramadhan kali ni memang bertuah sebab banyak dengan cuti, Cuma aku saja yang tak berkesempatan nak balik kampung kat kelate, minggu lepas dengan program “Senyuman Palestin” dan lepas tu program “ambang 31 0gos”. Hujung minggu ni pulak ada test, kalau test buat hari Jumaat, boleh aku balik selepas terawih sebab tren pukul 2 pagi dari Jerantut.
Nasibku juga agak baik sebab balik raya tahun ni tidak memerlukan aku mengeluarkan wang saku, Cuma aku kena handle student yang nak balik dengan bas yang dikelola oleh MPP. Banyak jugak la aku dengar rungutan dari student-student pasal tiket bas raya cepat habisla, tiket mahal la, cuti lewat la, tapi aku tak pernah pula dengar suara-suara kesal yang tak dapat sempurnakan ibadah puasa pada bulan yang diturunkan al-Quran ni. Agak memalukan aku semasa aku mendapati siswa yang tidak berpuasa, sedangkan mereka sedia maklum yang puasa ibadah yang di fardukan ke atas diri umat Islam.
“Wahai orang-orang yang beriman! Kamu diwajibkan berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang dahulu daripada kamu,mudah-mudahan kamu bertakwa.” (al-baqarah:183).
Selalu kita dengari ayat tersebut tetapi adakah kita memahami apa yang ingin disampaikan kepada kita. Walaupun ku tahu ilmu agamaku agaklah cetek tapi aku faham method-method yang ingin disampaikan melalui bimbingan ustaz-ustaz dekat sini, terutama en. Hisyamuddin, KP ku sendiri. Sahabat-sahabatku juga banyak membantu memandangkan mereka ada background sekolah agama dan aku hanya sekolah berasrama penuh dari tingkatan 1 lagi.
Bagi aku, biarlah ramadhan tiada penghujungnya kerana kegembiraan orang yang berpuasa hanya dua, ketika berbuka dan ketika menemui Tuhannya. Ada ketikanya aku tersenyum sendirian mengingatkan peristiwa ada pelajar yang kebingungan bila ustaz Saiful mengumumkan solat witir akan dilakukan sebanyak 3 rakaat tanpa tahiyyat awal dalam 1 salam. Kebiasaannya dilakukan 2 rakaat dengan salam kemudian 1 rakaat dan salam. Aku dulu pun sama macam mereka tapi pada mulanya hanya ikut saja lepas tu baru bertanya, Cuma aku tak pada siapa yang aku bertanya tentang perkara ni, sebab aku pun masuk kokurikulum pengurusan masjid.
Ada dikalangan rakan aku yang mempersendakan aku sebab mereka merasakan aku memasuki kokurikulum yang low class bagi mereka, al-maklum sajalah mereka apply pemikiran Mahathir yang menjadi ikon wawasan 2020, mungkin selepas ni ada pemikiran pak Lah, Najib dan sebagainya. Mana mungkin mereka akan adakan pemikiran Tuan Guru Nik Abdul Aziz, TG Abdul Hadi Awang sebab pemikiran agama agak elergy bagi mereka, yang ada Cuma pengurusan masjid, pengurusan rumahtangga, itu pun kena censor sebab takut. Apa yang mereka takut pun aku tak pasti. Adakah takut pada misai lebat Naib Censelor agaknya.
Disaat ummat Islam semakin gersang dan tandus untuk menyelesaikan konflik yang melanda generasi terutama keruntuhan akhlak yang amat parah dalam kalangan muda mudi Islam, berilah ruang kepada para ulama untuk bersuara bukannya menghentam mereka melalui pelbagai medium terutama media cetak dan elektronik yang lebih dipercayai daripada al-Quran. Seharusnya kita perlu muhasabah diri dan bertaubat kepada Allah sebelum kita menyuruh orang lain berbuat demikian. Pemimpin no 1 negara bukan beerti beliau maksum (bebas daripada dosa) malah kena banyakkan lagi taubatnya daripada yang lain. Jangan mengaku memperjuangkan Islam jika sudah jelas kita sekular.

1 comment:

al-quran

Listen to Quran

lawati juga