Sunday, August 29, 2010

Benarkah kita merdeka

 Wahai orang-orang beriman! janganlah kamu menjadikan pemimpinmu orang-orang yang membuat agamamu menjadi bahan ejekan dan permainan, (iaitu) di antara orang-orang yang telah diberi kitab sebelummu dan orang-orang kafir (orang musyrik). Dan bertaqwalah kepada Allah jika kamu orang-orang yang benar
(Al-Maidah: 57)

Tidak sampai 2 hari lagi negara bakal menyambut Hari Kemerdekaan Negara yang ke 53 menandakan kita sudah 53 tahun bebas dari belenggu penjajah. Jika semasa zaman penaklukan bangsa penjajah dahulu,dari Portugis sehinggalah British, mereka membawa misi 3G iaitu, Gold, Glory And God. Dan mungkin misi God mereka gagal kerana tidak berjaya mengkristiankan orang-orang Melayu pada masa itu memandangkan orang-orang melayu berpegang kuat kepada ajaran agama Islam. Dekat ini juga sudah terbahagi kepada 2 generasi iaitu generasi sebelum dan sesudah merdeka yang sudah pasti terdapatnya perbezaan.

Dewasa ini kita menyaksikan betapa runtuhnya akidah ummah setelah kita memerintah negara sendiri. Adakah ini di namakan pemerintahan dengan acuan sendiri? acuan yang tidak ada kesebatian dengan Islam walaupun mendakwa Islam sebagai agama rasmi persekutuan. baru-baru ini kita di hebahkan berita agar menutup aurat semasa di dalam masjid. yang menjadi persoalannya, adakah di masjid sahaja di peruntukkan untuk menutup aurat? bagaimana pula dengan keadaan di luar? Islam membenarkan kita mendedahkan aurat ke? tidak pernah membaca quran ke? atau menjadikan quran hanya sebagai lagu dalam bertarannum. atau kerana untuk menjaga kepentingan jawatan dan pangkat sehingga rela meninggalkan agama. saya tidak takut untuk melontarkan pendapat sebab itu saya berani menulis tanpa meletakkan sebarang kepentingan kerana kepentingan dunia hanyalah bersifat sedikit dan sementara.

Dan janganlah kamu iri hati terhadap kurnia yang telah dilebihkan Allah kepada sebahagian kamu atas sebahagian yang lain. (Kerana) bagi lelaki ada bahagian bagi apa yang mereka usahakan dan bagi perempuan (pun) ada bahagian dari apa yang mereka usahakan. mohonlah kepada Allah sebahagian dari kurniaNya. Sungguh, Allah Maha Mengetahui segala sesuatu.
(An-Nisa: 32)

ayat diatas pula menerangkan tentang kelebihan yang Allah kurniakan kepada kaum lelaki tetapi tidak terdapat pada kaum wanita dan juga sebaliknya. Agak mengecewakan kerana melalui era globalisasi ini telah wujud perikaian dari kaum hawa menuntut kesamarataan atau lebih mesra dengan perkataan human right. di sini juga menunjukkan betapa bergolaknya dunia hari ini. bayangkan apa yang akan berlaku jika kesamarataan ini terlaksana seperti kuasa talak juga terletak pada isteri, isteri menjadi ketua rumahtangga, isteri boleh berpoligami dan sebagainya. sudah tentu dunia semakin tidak tenteram. pergerakan seperti sister in Islam yang menuntut kesamarataan ini seperti membenarkan wanita juga menjadi imam solat, hanya mengiktiraf perkahwinan monogami mungkin telah lama dirancang untuk melenyapkan akidah umat Islam memandangkan akidah merupakan tunjang kepada Islam. Bayangkan sebatang pokok berdiri tanpa akar, sebuah bangunan di bina tanpa tapak atau asas yang kukuh? sudah pasti ia hanya menunggu masa menyembah bumi.

sekadar ini sahaja buat kali ini. InsyaAllah saya akan panjangkan artikel ini jika diberi kelapangan. sekian wasalam 

No comments:

Post a Comment

al-quran

Listen to Quran

lawati juga